Mats-Ola Röden: Snabbare service till företagarna

Snabbare service för entreprenörer som behöver information eller väntar på beslut från myndigheterna. Det är den viktigaste frågan för öns företagare, anser Mats-Ola Rödén (FP).

Gotland2010-09-09 04:00
- Vi har kommit en bit på väg med servicegarantin, och det nya upplägget med en samhällsbyggnadsförvaltning som samlar flera kommunala myndigheter under samma tak är också ett steg i rätt riktning, säger Rödén.
Regelsystemet kring företagandet måste bli enklare, samtidigt som möjligheterna för exempelvis grannar att överklaga byggplaner borde begränsas.

Beslut måste gälla
- Vi kan inte ha överklaganden in absurdum, ända upp till regeringen. Om ett beslut fattats i ett ärende måste det gälla, tycker Mats-Ola Rödén.
Företagandet är nyckeln till välfärden, anser han.
- Om inte förutsättningarna för företagarna förbättras riskerar vi välfärden. Vi behöver få fram fler jobb och få fler människor i arbete. Vi behöver intäkterna för att säkra vården, skolan och omsorgen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om