Med deras hjälp blir det lättare att vara förälder
Alla föräldrar vill sina barns bästa. Men det är inte alltid så enkelt att vara mamma eller pappa. Tjat och konflikter kan till och med ibland få en att känna sig som en riktigt dålig förälder. Då är det skönt att träffa andra föräldrar och prata om hur man kan handskas med situationer där det ofta blir problem, hitta nya strategier som underlättar i vardagen. Den chansen tog de tolv gotländska föräldrar som just nu deltar i Cope föräldrautbildning.
Cope står för The Community Parent Education Program och har utarbetats av professor Charles Cunningham och hans medarbetare i Kanada.
Och det var just Charles Cunningham som ledde den gruppledarutbildning som nio personer från Gotland deltog i i våras. Och i höstas startade den första föräldragruppen i Visby.
? Vi skickade ut inbjudan att delta i utbildningen till alla föräldrar med barn mellan tre och 13 år som går i förskola eller skola i Väskindeområdet, Norrbackaområdet plus de som har barn på Balderskolan i Visby. Det var mellan 500 och 600 personer.
Lärt känna varandra
Och resultatet blev alltså gruppen på tolv föräldrar, hälften mammor och hälften pappor. Barnens åldrar varierar, liksom deras personligheter. I går träffades gruppen för tionde gången. Och det märks att de lärt känna varandra. Där finns en trygghet som gör att de vågar bjuda på sig själva. Och mycket bygger just på samtal kring egna erfarenheter och diskussioner kring hur man kan göra i en besvärlig situation.
? Vi har inga färdiga lösningar på problem. Lösningarna ser olika ut beroende på hur man har det i familjen och vilken mognad barnen har uppnått. Men de strategier vi vill förmedla går att skräddarsy så att de passar den egna familjen, säger Karin Ström-Ullrich.
Barn behöver gränser, men i Cope-modellen lägger man tonvikten på att förbättra relationen till barnen genom att lyfta det positiva och på så sätt göra det mindre svårt att sätta gränser. Det handlar också om att som förälder ligga steget före för att kunna hjälpa barnen att förebygga så de där problematiska situationerna eller beteendena inte uppstår. Genom att till exempel förbereda barnen på övergången från en aktivitet till en annan, att hjälpa barnen planera så blir det lättare att påminna utan tjat.
Varje träff med föräldragruppen har ett tema. I går kväll handlade det om belöningssystem, något man haft uppe en gång tidigare.
? I vår familj fungerar inte det, sa en mamma. Mitt barn håller inte sin del, ger ingenting tillbaka.
? Att belöna att barnet fixat det hon eller han skulle kan vara positivt, men det måste inte vara materiella saker, tyckte en annan mamma och berättade att hennes dotter tycker om att få massage och att det är en bra belöning hemma hos dem.
Villkorslös kärlek
? Det gäller också att inte visa sin besvikelse som vuxen om man tycker att man belönat barnen och sedan inte får någonting tillbaka. Det ger dem bara skuldkänslor. Och man får inte glömma att de ger en villkorslös kärlek, framhöll en pappa.
Gränsen mellan muta, belöning, hot och uppmuntran diskuteras också. Och i går tog man upp diskussionen om man kan ta tillbaka belöningar.
De tema man tar upp illustreras också genom korta videosnuttar där det spelas upp en scen som har med ämnet att göra. I smågrupper diskuteras sedan vilket misstag föräldrarna på filmen gör och vad det får för konsekvenser. Föräldrarna får hemuppgifter mellan varje möte, att rikta in sig på ett problem, diskutera alternativa lösningar och sedan pröva det man tycker verkar mest positivt i samspelet med barnen. Nästa gång man träffas berättar man för varandra hur det gått, vad som fungerade bra och vad som inte gjorde det.
Måste ha tålamod
? Förändringar tar tid så man får ha tålamod och inte bara pröva en gång. Mycket handlar om att avsätta tid och att vara närvarande i kontakten med barnen, menar Karin Ström-Ullrich.
Målet är att utbildningen ska stärka föräldrarnas självförtroende, att utveckla föräldrarollen. Ja, helt enkelt att bidra till att deltagarna bli bättre och mer förstående föräldrar. Om två veckor avslutas den första cope-utbildningen med en utvärdering. Då får Karin Ström-Ullrich och Marie Almquist svaret på vad föräldrarna tycker att träffarna har givit.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!