"Med nya färjan kan vi ha 500 förare till"

Världens största endurotävling kan växa ytterligare till nästa år. Men då måste Destination Gotland få den kommande storfärjan i trafik först.

Elitstarten på lördagen.

Elitstarten på lördagen.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2019-10-27 17:02

När Helagotland.se på söndagseftermiddagen når Conny Bohlin, vd för GGN-arrangören Nordic sport & event, är han igång med nedmonteringen av årets arrangemang på Tofta skjutfält.

– Jag står på fältet omgiven av så många föreningsmedlemmar, som står med gyttja upp över öronen och sliter. Det är fantastiskt att se! Det har varit vårt bästa GGN-år hittills, säger han.

På vilket sätt?

– Hela organisationen har varit så stabil, från chefsfunktionärerna ända ner till de föreningsaktiva. Vi har etablerat oss i Tofta två dygn tidigare än i fjol och då har vi även kunnat ta emot förare och partners på ett mycket bättre och mindre stressigt sätt. Dessutom var banan i mycket bra skick.

Alla dessa faktorer påverkade troligen det faktum att Gotland Grand National blev mindre skadedrabbat än i fjol. Det tror åtminstone Conny Bohlin:

– Vi hade hälften så många skadade som i fjol, vilket också något slags medelår. Vi vårdade 44 personer totalt i år. 20 av dem fick åka in till lasarettet varav åtta med ambulans.

Vad hade dessa åtta för skador?

– Det var brott på ben, armar, nyckelben och sådant. Inga nack- eller huvudskador och inget oerhört allvarligt, svarar Conny Bohlin.

Gällande publiksiffran så lär regnet ha påverkat den en del på lördagsmorgonen. Då tror GGN-bossen att många valde soffläge.

– Jag hörde att det var lite dåligt med publik på motionärernas start, många valde kanske att följa den på tv i stället. Men sedan blev det uppehåll och mer tillströmning och många såg sedan eliten på plats här. Jag tippar att det ända har varit omkring 13 000 personer på fältet i helgen.

Några i publiken har dock uppträtt på ett icke önskvärt sätt det här året.

– Det vi har haft problem med är diverse fordon som har körts utanför banor och grusvägar, vilket är ett brott mot terrängkörningslagen. Jag har sökt terrängtillstånd för själva tävlingen förstås, men de gäller inte för publiken, berättar Conny Bohlin.

Han har även två önskemål inför kommande upplagor. Det ena är att de lyckas locka fler damförare, då dessa fortfarande utgör en mycket liten andel av totalen.

Det andra förutsätter att Destination Gotland får sin andra gasfärja i trafik.

– Med en färja till kan vi få hit 500 förare till. Som det är nu skulle dessa behöva resa kanske torsdag till måndag och det blir ett för långt och dyrt GGN då. Så vi hoppas på ännu fler färjeturer under själva helgen. Men vi har samtidigt ett gott samarbete med DG, som i princip kör i skytteltrafik med de färjor som finns, säger Conny Bohlin.

GGN är redan världens största endurotävling. 500 förare till vore en ökning med ytterligare en sjättedel, till uppåt 3500 förare totalt.

Karta: Tofta Skjutfält
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!