Gotland Promotion startade 2005 och marknadsför gotländsk turism genom färjebolaget Destination Gotlands hemsida.
NTM, med säte i Norrköping, köper fem procent av Gotland Promotion.
- Turism är ett intressant område för oss att vara livaktiga i. Vi vill vara med i så många näringar vi kan, och turismnäringen är en väldigt viktig beståndsdel på Gotland, den största näringen vid sidan av lantbruket, säger Lennart Foss, koncernchef för NTM.
Vad tjänar NTM på affären?
- Vi räknar med att komma närmare Destination Gotland och Gotland.net. NTM kartlägger varenda evenemang på Gotland, och det är bra för Destination Gotland.
Gotlands Media blev i våras delägare i sajten Gotland.net, som samlar turistinformation om ön. NTM:s köp av andelar i Gotland Promotion är en fortsättning på den förra affären, menar Lennart Foss.
Men hur mycket koncernen betalar för sin del i Gotland Promotion vill han inte berätta.
I NTM ingår 10 gratistidningar och nio prenumererade tidningar, bland annat i Östergötland och Norrbotten, liksom de båda morgontidningarna på Gotland.
Conny Bohlin, vd för Gotland Promotion, berättar att 15 procent av bolaget ska säljas, och att NTM är först ut att köpa andelar.
- Det här är jättebra för Gotland. NTM är en väldigt bra koncern och kan bidra med kunskap om marknadsföring och media. NTM har en otrolig kompetens inom sociala medier, där Gotland Promotion inte är lika bra, säger han.