...men alla är inte lika nöjda

Ombygget av hamnen i Klintehamn kommer att ge marginella vinster för orten.Det tror Ulf Nyström, ordförande i Klinte företagarförening.

Företagarna Ulf Nyström och Johanna Svanborg hoppas att trafikmiljön mellan hamnen och samhället förbättras eftersom den tunga trafiken väntas öka kraftigt.foto: petra jonsson

Företagarna Ulf Nyström och Johanna Svanborg hoppas att trafikmiljön mellan hamnen och samhället förbättras eftersom den tunga trafiken väntas öka kraftigt.foto: petra jonsson

Foto: Petra Jonsson

Gotland2012-01-19 04:00

Han har en sval inställning till det som sker i hamnområdet, och hade hellre sett en helhetslösning för hamnarna på ön än enstaka satsningar.

- Jag förstår inte vitsen. Det finns ingen övergripande tanke, kajen i Klintehamn är bara en akut brandkårsutryckning. Jag tror egentligen att Kappelshamn hade varit ett bättre alternativ eftersom det är en riktigt bra lähamn på västsidan.

Ulf Nyström säger att Klintehamn bara är en transit-ort för en del av godstrafiken, och att kajen inte kommer att ge några arbetstillfällen eller särskilt mycket tillskott för det lokala näringslivet.

- Om DHL och Schenker hade byggt terminaler här hade vi kunnat tala om arbetstillfällen. Visst är det positivt att det händer något i Klintehamn. Men det hade varit trevligare om man hade satsat på att göra hamnområdet levande. Man skulle kunna bygga lägenheter där eller en restaurang, något som gör att man vill gå ner där på kvällarna för att umgås.

Ulf Nyström liksom företagaren Johanna Svanborg understryker att hamnbygget kräver seriösa satsningar på trafiksäkerheten.

Enligt vissa beräkningar kan det handla om upp till 10 000 lastbilar per år kring hamnområdet, säger företagarföreningens ordförande.

- Många människor går över vägen. Det måste till ett vettigt övergångsställe och kanske en rondell innan det sker en dödsolycka. Korsningen vid hamnen är kanske en av öns farligaste, säger Johanna Svanborg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om