...men bussåkandet ska öka
Gotlänningarna är sämst i landet på att åka kollektivt.Vi gör i snitt 19 resor per år medan den genomsnittlige svensken gör 139 resor.För att öka bussåkandet vill tekniska nämnden satsa mer på stomlinjerna.
Men ännu finns inga tecken på ökat bussresande. Gotlänningen tar hellre bilen och Gotland hör också till de kommuner som har flest antal bilar per 1000 invånare.
Satsar på de stora
Nu har dock tekniska nämnden antagit en strategi för hur kollektivtrafiken ska utvecklas för att bli mer attraktiv för resenärerna.
Och det man tänker satsa på är ökad turtäthet och snabbhet de stora linjerna, på de så kallade stomlinjerna mellan Visby och de tre största tätorterna - Klinte, Hemse och Slite.
Här vill man bygga ut turtätheten till cirka 15 dubbelturer per vardag och sju på helgerna. Men i gengäld tänker man dra in på landsbygdstrafiken främst under kvällar och helger.
De minsta läggs ned
- Turer med färre än fem passagerare kommer att läggas ned, varnar Kjell Skalberg (c), ordförande i tekniska nämnden.
Vilka som är i farozonen vill han inte uttala sig om, men det handlar främst om kvälls- och helgturer på de mindre linjerna.
Vänstern gick emot
Stomlinjerna ska också rätas ut, så att resorna går snabbare. Vissa stopp kommer då att försvinna eller flyttas. Bland annat kommer troligen avstickare till hamnen att tas bort från de ordinarie turerna.
- Vi funderar i stället på att sätta in matarbussar mellan busstationen och hamnen, säger Kjell Skalberg.
Vänsterblocket hade en del avvikande åsikter när den här strategin skulle antas vid gårdagens sammanträde. Dels ville man att ha en fjärde stomlinje, till Fårösund, och dels motsatte man sig att kvälls- och helgturer i den övriga landsbygdstrafiken läggs ned.
Efter votering förlorade man dock med 5-6 och strategin antogs i sin ursprungliga form.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!