Mentorskap främjar företag och elever

Säljchef Andreas Unger fick massor av inspiration, idéer och planer efter GEBP-konferensen. Nu håller ett nytt och lovande mentorskapsprogram med näringsliv och gymnasieskola på att växa fram.
Men det krävdes en resa till Irland för att han skulle lära känna Glocal Gotland...

Gotland2004-10-23 04:00
Andreas Unger, 29, arbetar på Koneo, som levererar datorer, inredning och service till kontor. Han sitter även med i organisationen UF, Ung företagsamhet, som samverkar med gymnasieskolor för att skapa fler företagare och företagsamma medborgare­vilket är ett av GEBP:s huvudmål.
I september deltog Andreas på GEBP:s konferens på Irland.
­Det främsta målet med resan var att dels se vad mer vi kunde göra med skolan, dels att knyta nya kontakter ute i Europa.
Andreas säger att han efter fyra dagars föreläsningar och diskussioner var "ganska frustrerad". Dels hade han inte hittat någon given koppling för företaget, dels fanns det för lite tid för att lära konferensdeltagarna på egen hand, för att avgöra om de kunde vara värdefulla kontakter.
Men ett par veckor efteråt började intrycken landa­och planerna att komma!
Andreas och Mats Raunås, lärare och ansvarig för Richard Steffengymnasiets UF-elever, visade sig ha samma tankar: ett nytt mentorskapsprogram på Gotland, där näringslivsrepresentanter blir mentorer för gymnasieelever. Raunås var också med på Irland.
Deras inspiration kom främst från en föreläsning i Galway, som handlade om hur näringslivet samverkade för att locka fler företag­och kompetent arbetskraft­till Galway. Det skedde bland annat genom att erbjuda eleverna mentorer från företag inom de branscher de siktade på.
Andreas och Mats bollade frågan med Jörgen Jonsson, som då berättade om det lokala partnerskapet Glocal Gotland där han är samordnare. Det hade Andreas aldrig hade hört talas om, vilket förvånade honom storligen.
<span class=MR>Övertro på organisationer</span>
Nu när han har satt sig in i nätverket ser han många möjligheter. Han menar att det borde vara ett måste att vara med i Glocal Gotland, för att få vara med i GEBP.
­Partnerskapet på Gotland är en anonym grupp som inte ses som en stark part. Det måste ändras! Ska vi behålla jobb här så kan vi inte sitta och vänta på att politiker ska göra allt.
Andreas menar att företagarna själva måste agera, samverka och initiera nya vägar framåt.
­ Man har nog en för stor tilltro till organisationer som Företagarna och Svenskt näringsliv. Man räknar med att det är deras uppgift att föra fram sådant här. Det är inte min uppfattning.
Sedan planerna om ett nytt mentorskapsprogram lades fram har mycket hänt.
­Det har gjorts liknande försök tidigare, men det har varit dåligt intresse från företagen. Nu är det jag och en kille till som arbetar med det här och redan efter ett par dagar hade vi 20 namn som vill bli mentorer för gymnasieelever. Då har vi inte ens startat!
Den 28 oktober ska planerna vidareutvecklas i ett möte med representanter från Christopher Polhem- och Elfrida Andréegymnasierna, som båda visat intresse för programmet. Den 2 november ska programmet presenteras för Glocal Gotland. Förhoppningen är att även involvera Produkt Gotland.
­ Det här kan utvecklas hur mycket som helst! Ett mentorskap handlar inte bara om att ge en elev vägledning, utan om personlig utveckling för båda två och för och företaget. Politiker skulle vara suveräna mentorer, eftersom de skulle vinna mycket få en inblick i skolan och elevernas värld.
Målet är en testomgång i vår.
­Det ska bli jättespännande! Hade det inte varit för Irlandskonferensen hade jag aldrig blivit involverad. Jag kände ju inte ens till Glocal Gotland då. Det är lite ironiskt, det är det, och det tog jag också upp på det senaste uppföljningsmötet inom GEBP.
Andreas inspirerades också av en föreläsning om "The Digital Hub," där näringslivet satsat hundratusentals kronor på att förse mindre bemedlade områden med datorer, lokaler och utbildning. Satsningen hade lett till ökad kunskap, självkänsla och gemenskap bland de boende.
Nu närs liknande tankar för Gotlands räkning. Visionerna involverar bland annat Gotlandshem, Geab och Koneo.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!