Mer än nio av tio är nöjda med servicen

Rikstrafiken vill veta vad de får för pengarna ombord på färjorna till Gotland. I en stor enkätundersökning har 800 resenärer berättat vad de tycker.
Så gott som alla resenärer är nöjda med vad de får ­ men maten kan bli bättre!

Gotland2004-05-26 04:00
Rikstrafiken har genomfört en kvalitetsundersökning av all den trafik som staten upphandlar i landet. Det gäller tåg, flyg och bussar, men också färjetrafiken till Gotland. Med den här undersökningen vill Rikstrafiken få kännedom om hur resenärerna upplever resorna och på så sätt få ett underlag för diskussionerna med operatören Destination Gotland. Med enkäten vill man också få information om vilka det är som reser med båtarna, hur gamla de är och i vilket ärende de reser. Det är information som kommer att ligga till grund för kommande upphandlingar.
802 färjepassagerare besvarade enkäten när undersökningen genomfördes i mars i år och de allra flesta ger ett mycket gott betyg till servicen ombord.
Mer än nio av tio resenärer är nöjda.
Toppbetyg blir det till säkerheten ombord. Mer än 90 procent känner sig trygga och säkra under överfarten. Lika många är nöjda med tidhållningen, städningen, personalen och bekvämligheten när man skulle gå ombord.
<span class=MR>Belåtna</span>
Per-Erling Evensen, som är marknadschef för Destination Gotland, och Thomas Lundström, som är intendentassistent ombord är belåtna över det goda resultatet:
­ Det finns ingen bättre marknadsförare än en nöjd resenär!
På Destination Gotland har man ansträngt sig för att resenärerna ska trivas ombord. Det handlar inte bara om nya båtar och turlistor, utan också om vilken stämning som personalen sprider ombord. Personalen har arbetat fram program för hur man ska bemöta passagerarna och detta är något som man uppdaterar varje år och sedan förmedlar till den säsongsanställda personalen. Här kan det handla om allt från att ställa in vackra blommor på toaletterna till att gripa in där det behövs.
­ Det gäller att tänka i passagerarnas banor. De ska aldrig behöva springa och leta efter något, utan vi ska ta klivet fram och hjälpa till när det behövs, säger Tomas Lundström.
<span class=MR>Missnöjda med klimatet</span>
Men det finns också områden där passagerarna är något mindre nöjda: En femtedel av passagerarna tycker att det finns övrigt att önska när det gäller komforten i stolarna och en fjärdedel är inte nöjda med inomhusklimatet ombord.
På de här punkterna är det svårt att tillgodose alla önskemål, menar Per-Erling Evensen och Thomas Lundström. Den stol som en person trivs i passar inte för andra. Och när den ena resenären tycker att det är för varmt tycker någon annan att det är för kallt. Dessutom är svårt att anpassa värmen till de snabba temperaturväxlingarna mellan natt och dag.
Sämst betyg ger passagerarna till café och restaurangrörelsen ombord. På Nynäshamnslinjen var det bara 66 procent av de svarande som var nöjda med maten. På linjen till Oskarshamn var det 77 procent som var belåtna.
Per-Erling Evensen tror att det kan bli svårt att tillgodose alla smakriktningar när det gäller maten:
­ Man ska alltid sikta emot att alla ska bli nöjda, men mat är så personligt, säger han.
Men det har blivit bättre på senare tid, konstaterar Thomas Lundström. Sedan man infört porslinstallrikar och lärt personalen hur mat ska läggas upp för att den ska se riktigt aptitlig ut så har klagomålen minskat.
Rikstrafiken kommer tillbaka till Gotlandsfärjorna under högsäsongen i juli för att ta reda på hur turisterna upplever trafiken. Man kommer sedan att göra nya enkätundersökningar under 2005 och 2006.
Säkerhet. Tryggheten är det mest centrala ombord, förklarar Per-Erling Evensen. Och det tycks också de flesta passagerarna ha uppfattat. 95 procent är nöjda med tryggheten under resan.
Mat. Caféet och restaurangerna ombord på båtarna får ett av undersökningens sämsta betyg. Knappt tre av fyra är nöjda. Passagerarna brukar klaga på utbudet och att det är för dyrt. Men klagomålen har avtagit sedan maten började serveras på porslinstallrikar.
Vilstolar. Trots ganska påkostade stolar och hyfsat utrymme för benen är var tjugonde passagerare missnöjd med komforten i stolarna ombord. Det är kantigt och hårt för den som vill luta sig lite, men det är vilstolar ­ inga sovplatser, betonar man.
Nöjda. Nio av tio resenärer är belåtna med den service som de får ombord på Destination Gotlands färjor. Säkerheten och tidhållningen får toppbetyg, men var fjärde resenär är missnöjd med maten.Foto: TOBIAS WALLSTRÖM
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om