Mer samarbete ska gynna öns företagande

För att marknadsföringen av Gotland ska bli bättre borde samarbetet mellan företag och offentlig sektor öka. Det fastslås i en ny rapport som Tillväxt Gotland beställt.

Gotland2010-09-04 04:00
Samarbetet är nyckeln till framgång, när arbetet sker strategiskt för hela regionen, inte splittrat i olika näringar, uppger Tillväxt Gotland i ett pressmeddelande.

"Se företagare som kunder"
Rapporten bygger på djupintervjuer med ett 40-tal representanter för näringslivet och den offentliga förvaltningen på ön. Dessutom har andra framgångsrika regioner och kommuner studerats.
Många av de intervjuade upplever myndigheter som bromsklossar, men den offentliga sektorn måste börja se företagare och andra de kommer i kontakt med som kunder, påstår rapporten.

"Måste samarbeta mera"
- Rapporten visar att vi i många avseenden är på rätt väg. Erfarenheter från andra regioner tillsammans med förväntningarna på Gotland pekar tydligt på att vi måste samarbeta ännu mera för att nå framgång. Planerna på ett näringslivsbolag är helt rätt utifrån detta.
Det säger Lars Samuelsson, ordförande i Tillväxt Gotland, i en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om