Socialstyrelsen har anmält två sjuksköterskor på sjukvårdsrådgivningen Medhelp i Stockholm. Det var i höstas som de tog emot samtal från en orolig mamma som berättade att hennes son hade magsmärtor. Sjuksköterskorna höll under två samtal fast vid att det var magsjuka och först när mamman ringde en tredje gång sa de att hon skulle åka in till akuten. Pojken avled senare i tarmvred. De båda sjuksköterskorna har bland annat hävdat att deras arbetssituation var allt för stressig.
På Gotland var arbetssituationen på sjukvårdens telefonrådgivning under 2007 dålig och stressig. Rådgivningen var underbemannad, anställda var utarbetade och en del sa upp sig. Arbetsplatsen anmäldes till Arbetsmmiljöverket.
Hur ser situationen ut i dag? Skulle det som hände i Stockholm kunna hända här?
- Nej, sådana saker borde inte kunna hända här. Vi har under våren fått ett helt nytt verktyg i form av rådgivningsstöd och personalen har också fått utbildning i samtalsprocesser.
Det säger verksamhetschefen för sjukvårdsrådgivningen på Gotland, Christina Wahlby. När det gäller arbetsmiljön säger hon att den har förbättrats betydligt. Ny personal har rekryterats och det är mindre ensamarbete.
Inga anmälningar
Enligt Christina Wahlby har sjukvårdsrådgivningen inte haft några Lex Maria-fall under de senaste tio åren och inte några andra anmälningar heller. Det enda som förekommer är vissa rapporterade avvikelser men inga som fått några allvarliga konsekvenser.
Vad är det svåraste med att ge rådgivning per telefon?
- Det är att man inte ser patienten. Man har bara rösten och det den säger att gå på. Men vi lyssnar till bakgrundsljud, till exempel om barnet man ringer om leker och stojar i bakgrunden. Vi är absolut mer uppmärksamma när samtalen gäller barn.
Även Milo Linde, som är fackligt förtroendevald för Vårdförundet, håller med Christina Wahlby. Arbetssituationen har blivit betydligt bättre på sjukvårdsrådgivningen.
Kan man lita på sjukvårdsrådgivningen?
- Ja, absolut, säger Milo Linde.