"Miljöaspekten verkar krystad"

Riksdagsledamoten Anders Åkesson (c) underkänner Rikstrafikens rapport.– Det mest förvånande är att de inte väntar sig någon teknikutveckling, säger han.

RIKSDAGSBESÖK. Riksdagsledamoten Anders Åkesson (c) besökte Gotland i går och uttalade sig bland annat om Gotlandstrafiken. Dessutom hann han besöka företaget Sweprod. På bilden också företagets Henrik Svensson, lokale c-ordföranden Björn Larsson samt Stefhan Langheit, också han Sweprod.

RIKSDAGSBESÖK. Riksdagsledamoten Anders Åkesson (c) besökte Gotland i går och uttalade sig bland annat om Gotlandstrafiken. Dessutom hann han besöka företaget Sweprod. På bilden också företagets Henrik Svensson, lokale c-ordföranden Björn Larsson samt Stefhan Langheit, också han Sweprod.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2010-01-19 04:00
I går gjorde centerpartiets kontaktperson för Gotland i partiets riksdagsgrupp ett av sina besök på ön, bland annat för att få veta mer om hur Gotland klarat sig i den pågående lågkonjunkturen.
Genom besök på arbetsförmedlingen och företagen Sweprod Graphics och CMI Composites fick han också mer kunskap om hur ön utvecklats och hur bra Gotland faktiskt klarat av lågkonjunkturen.

Snäv i värderingen
- Men vi hade inte varit i det här läget om vi inte hade haft den nuvarande Gotlandstrafiken, förklarade kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius (c) som lotsade runt Anders Åkesson i Visby tillsammans med kommunalrådet Lars Thomsson (c) och centerpartiets ordförande på Gotland, Björn Larsson.
Anders Åkesson, som är från Kalmar, hade läst Rikstrafikens samrådsunderlag och förvånats.
- Jag begriper inte varför man diskuterar en standardsänkning. Rapporten är snäv i sin värdering, det är så mycket mer som måste vägas in. Och miljöaspekten verkar något krystad.

Klimatvänliga färjor
- Mest förvånande är att de verkar ha tänkt bort teknikutvecklingen och utgår från nuvarande teknik och bränsle. Det är absurt, och så resonerar man ingen annanstans. Går det att till exempel miljöanpassa lastbilar utan att göra avkall på nyttan så borde det kunna göras även med färjor, säger han.
Vid förra upphandlingen valdes också en avtalstid på sex år i stället för tio, just med motiveringen att man då skulle kunna få in modernare, mer klimatvänliga färjor till nästa upphandling.

Skadan redan skedd
Anders Åkesson tror inte att Rikstrafikens förslag går igenom eftersom de saknar många av de bitar som berör Gotlands utveckling och konkurrensmöjligheter.
Så med kloka synpunkter från Gotlands kommun och andra instanser är han övertygad om att resultatet kommer att bli ett annat.
- Men viss skada är redan skedd eftersom det sänder ut fel signaler för bland annat företagare som vill etablera sig eller utvecklas på Gotland. Det ständiga ifrågasättandet av Gotlandstrafiken skapar en osäkerhet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om