Miljoner sparas på skolskjutsarna

Skolskjutsarna blir billigare, modernare och säkrare. Det konstaterade Brittis Benzler, ordförande i barn- och utbildningsnämnden sedan hon och övriga i nämnden klubbat igenom den nya skolskjutsorganisationen som träder i kraft från hösten 2012.

- Jag tror att det blivit något fel, för vi hade uppfyllt alla krav, säger Karl-Gösta Olsson på KG:s buss i Havdhem.foto: petra jonsson/arkiv

- Jag tror att det blivit något fel, för vi hade uppfyllt alla krav, säger Karl-Gösta Olsson på KG:s buss i Havdhem.foto: petra jonsson/arkiv

Foto: Petra Jonsson

Gotland2011-09-15 04:00

Kostnaden sjunker med mellan fem och sju miljoner kronor.

I dag betalar förvaltningen omkring 34 miljoner kronor. I den summan ingår även skolskjutsar för Visby, Västerhejde och Väskinde som upphandlades 2009.


Blev bra
- Vi har prövat en modell som andra kommuner använt och där kostnaden sjunkit drastiskt. Vi hade förhoppningar men vågade inte riktigt tro att det skulle bli så här bra, säger Brittis Benzler.

Att man lyckats spara så mycket handlar om effektiviseringar.

- Hur många bussar som används påverkar priset drastiskt, säger vice ordförande Meit Fohlin (S).

I det nya upphandlingsunderlaget har turerna gjorts om vilket innebär att antalet bussar som behövs, kunnat krympas.

- Men det innebär inte att eleverna ska behöva åka längre än de gör idag. 45 minuter, högst en timme kan det bli för dem som har längst skolväg, säger Meit Fohlin.


Alkolås och bälten
En omfattande kravspecifikation gjorde att det bara blev två bolag kvar som uppfyllde alla skall-krav och var möjliga att skriva avtal med. Det var Gotlandsbuss som fick elva områden medan Bergkvara fick två. De har bundit sig att köra skolbarnen med bussar som har alkolås, säkerhetsbälten, dubbdäck och som tankas med miljöanpassat drivmedel.

Ytterligare två bussföretag hade lagt anbud. Det var KG:s busstrafik och Lindbergs buss, men ingen av företagen uppfyllde kraven som regionen ställt.

- Det var inget glädjande besked, säger Karl-Gösta Olsson som äger KG:s buss i Havdhem.

Han vet inte riktigt vad som hänt:

- Vi uppfyller alla krav, så det måste ha blivit något fel när vi fyllt i anbudet. Men det ska inte vara möjligt att göra fel. Då säger datorn stopp, har vi fått veta.

Han har tagit hjälp av en konsult och ska undersöka vad som gått snett i dag.

- Har det blivit något fel måste vi reda ut det, men ligger vi för högt, då har vi förlorat, säger Karl-Gösta Olsson.

Upphandlingen kan överklagas.

Gotlandsbuss anlitas för:
Paket 1:
Södra Sudret. Havdhem skola, Högby-skolan

Ca 140 skolskjutselever

Paket 2: Norra Sudret. Stånga skola, Garda skola,

Högbyskolan

Ca 180 skolskjutselever

Paket 3: Södra Klinte. Klinteskolan, Sanda skola

Ca 120 skolskjutselever

Paket 4: Norra Klinte. Eskelhem skola, Sanda skola,

Klinteskolan

Ca 125 skolskjutselever

Paket 5: Västra Klinte. Hogrän skola, Klinteskolan

Ca 184 skolskjutselever

Paket 6: Roma. Romaskolan, Vänge skola, Endre

skola, Klinteskolan

Ca 115 skolskjutselever

Paket 8: Norra Roma. Dalhem skola, Romaskolan

Ca 110 skolskjutselever

Paket 9: Södra Slite. Fole skola, Solklintsskolan, Endre skola, Romaskolan

Ca 125 skolskjutselever

Paket 10: Norra Slite. Stenkyrka skola, Solklintsskolan

Ca 142 skolskjutselever

Paket 12: Norra Fårösund. Fårösundskolan (inkl Fårö)

Ca 30 skolskjutselever

Paket 13: Öja. Öja skola, Högbyskolan

Ca 45 skolskjutselever

Bergkvara buss AB
anlitas för:
Paket 7:
Västra Roma. Kräklingbo skola

Ca 80 skolskjutselever

Paket 11: Södra Fårösund. Lärbro skola, Fårösundskolan

Ca 87 skolskjutselever

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!