Kostnaden sjunker med mellan fem och sju miljoner kronor.
I dag betalar förvaltningen omkring 34 miljoner kronor. I den summan ingår även skolskjutsar för Visby, Västerhejde och Väskinde som upphandlades 2009.
Blev bra
- Vi har prövat en modell som andra kommuner använt och där kostnaden sjunkit drastiskt. Vi hade förhoppningar men vågade inte riktigt tro att det skulle bli så här bra, säger Brittis Benzler.
Att man lyckats spara så mycket handlar om effektiviseringar.
- Hur många bussar som används påverkar priset drastiskt, säger vice ordförande Meit Fohlin (S).
I det nya upphandlingsunderlaget har turerna gjorts om vilket innebär att antalet bussar som behövs, kunnat krympas.
- Men det innebär inte att eleverna ska behöva åka längre än de gör idag. 45 minuter, högst en timme kan det bli för dem som har längst skolväg, säger Meit Fohlin.
Alkolås och bälten
En omfattande kravspecifikation gjorde att det bara blev två bolag kvar som uppfyllde alla skall-krav och var möjliga att skriva avtal med. Det var Gotlandsbuss som fick elva områden medan Bergkvara fick två. De har bundit sig att köra skolbarnen med bussar som har alkolås, säkerhetsbälten, dubbdäck och som tankas med miljöanpassat drivmedel.
Ytterligare två bussföretag hade lagt anbud. Det var KG:s busstrafik och Lindbergs buss, men ingen av företagen uppfyllde kraven som regionen ställt.
- Det var inget glädjande besked, säger Karl-Gösta Olsson som äger KG:s buss i Havdhem.
Han vet inte riktigt vad som hänt:
- Vi uppfyller alla krav, så det måste ha blivit något fel när vi fyllt i anbudet. Men det ska inte vara möjligt att göra fel. Då säger datorn stopp, har vi fått veta.
Han har tagit hjälp av en konsult och ska undersöka vad som gått snett i dag.
- Har det blivit något fel måste vi reda ut det, men ligger vi för högt, då har vi förlorat, säger Karl-Gösta Olsson.
Upphandlingen kan överklagas.