Miljöpartiet föreslår Slite som nödhamn

Slite med sitt strategiska läge bör övervägas som lämplig Östersjöhamn och utrustas för att ta hand om fartyg i nöd.
Det menar miljöpartiet i anslutning till en fråga till Ulrica Messing angående beredskapen för en oljeolycka i Östersjön.

Gotland2006-07-22 06:00
Det är Karin Svensson Smith, förstakandidat till riksdagen för Miljöpartiet de gröna på Gotland, samt dess ordförande Stefan De Maecker som står bakom förslaget.
Bakgrunden är att Östersjön inom några år beräknas ha ca 100 000 fartygspassager årligen. Då måste man räkna med att en större olycka kan inträffa och då måste vi vara väl förberedda menar mp-duon. För att komma tillrätta med de utmaningar som sjöfarten här medför har man bland annat krav på att bekvämlighetsflaggade fartyg ska förhindras att trafikera Östersjön.

Modernisering
Vidare vill man att all handelssjöfart ska omdirigeras till rutter längre söder och öster om Hoburgs bank så att de gotländska kusterna inte hotas och så att viktiga fågelbestånd skyddas.
Man vill också modernisera sjöfartsnavigeringen genom att inrätta ett sjöledningssystem liknande det som i dag används för flygtrafikledning. Ett sådant nytt ledningssystem skulle kunna utgå från Gotland.
Och miljöpartisterna vill att den nytillsatta hamnutredningen får i tilläggsdirektiv att peka ut en Östersjöhamn som är lämplig att utrusta som nödhamn för att ta hand om fartyg i nöd, i dagsläget finns det inte en enda sådan. I utredningen ska utpekas vilka hamnar i landet som är strategiska för att passa in i ett miljöanpassat godstransportsystem. Här vill miljöpartiet att även nödhamnar skall komma med.
- Slite skulle med sitt strategiska läge kunna övervägas. En uppvärdering av Slite hamn bör i så fall även inkludera att den kan fungera som reservhamn till Visby när båtarna inte kan gå i land där.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om