På måndagsförmiddagen fick infrastrukturminister Catarina Elmsäter- Svärd besök av en gotlandsdelegation bestående av politikerna Åke Svensson (s) och Lena Celion (m), regiondirektör Bo Dahllöf, Per Lindskog samt Magnus Bohlin och Carin Nyberg Trafikrådet.
Meningen var att inskärpa Gotlands krav på den framtida färjetrafiken, men kom också att handla mycket om situationen just nu.
- Vi beskriv det som hänt nu med den tredje prishöjningen på ett år och nu senaste med hela tio procent, det är en smärtgräns vi nått nu och det har vi framfört, bersättar Åke Svensson efter mötet.
Bilden av ett pressat Gotland förstärktes av beskrivningar från Magnus Bohlin och Carin Nyberg om hur näringslivet på Gotland påverkas av dessa fördyringar. Enligt den uträkning som delegationen låtit sammanställa inför resan har det redan inom nuvarande trafikavtal uppstått fördyringar för det gotländska näringslivet med 60-70 miljoner kronor på årsbasis.
Sedan tillkommer den stora frågan: hur blir det i framtiden?
I september ska Rikstrafiken lägga fram för beslut ett förslag till upphandlingsunderlag för färjetrafiken 2017-2027. Och det är här det gäller långsammare färjor, sämre turtäthet eller ännu mycket dyrare transportpriser. Det handlar knappast om förbättringar, eftersom Rikstrafiken redan gjort klart att gotlandstrafiken ska bli billigare - för staten.
Vad har ni framfört?
- Vi har framfört de gotländska ståndpunkterna att dagens trafikstandard är ett krav för förtsättningen, säger Åke Svensson.
Hur har det mottagits?
- Ministern har naturligtvis inte lovat något, men hon har lyssnat och är väl insatt i våra frågor?.
Har ni öppnat för någon form av tillmötesgående gentemot staten, som till exempel accepterandet av långsammare färjor?
- Nej det har vi inte, utan vi har utgått från de gotländska ståndpunkterna som arbetats fram av Trafikrådet.
Vad blir nästa steg?
- Prisfrågan ligger precis framför oss, den kommer vi att sätta fortsatt press på. Vi kommer att möta fler ministrar: näringsministern Annie Lööf och jordbruksminister Eskil Erlandsson till exempel.