Från att ha ökat varje år var det förra våren en markant dipp i antalet resande med Destination Gotland.
När man jämförde perioden januari-maj 2011 med samma period 2010 var det en minskning med 22 944 resenärer. I år har resandet hämtat sig något men är fortfarande lägre än motsvarande period 2009 och 2010.
- Visst har vi sett en avmattning och även en minskning de två senaste åren. Så är det och då får man titta på vad det beror på, säger Per-Erling Evensen.
Hur ska man se på att det blivit ett minskat färjeresande de två senaste vårarna?
- Man kan ju lägga det i ett större perspektiv. Har konkurrensen för Gotlands del med andra regioner i Sverige ökat? Har andra regioner blivit bättre och vassare i sin destinationsutveckling?
Har ni tittat på det?
- Ja, vi tittar på det och vi är fullt medvetna om att det är en ganska stor process igång i Sverige. Om vi var tidigt ute i vårt destinationsarbete så har det idag spridit sig till fler ställen runtom i Sverige.
Mycket av diskussionen kring färjetrafiken handlar om priset. Hur tänker ni kring prisutvecklingen på era biljetter?
- Det är ju väldigt tydligt när man följer debatten att man pratar mycket om prisutvecklingen. Det som har blivit väldigt tydligt är att prisbilden är en effekt av avtalet vi har med Trafikverket.
Fram till och med 2008 gick staten in och tog en större del av variationen i dollarpriset på bunkerolja. Numera har man lagt över 50 procent av den effekten på Gotlandstrafiken.
- Det är ju nytt sedan 2009 och det har förstås styrt prisuppgången eftersom vi har sett ett ökat pris på olja. Och nu har vi sänkt priserna när bunkeroljan gick ner. Vi följer hela tiden den utvecklingen, säger Per-Erling Evensen.