Motvind för Visby i kryssningsracet

Visby har halkat efter som kryssningsdestination. Förra året blåste 15 miljoner kronor bokstavligen bort, och årets siffror visar att Gotland fortsätter tappa. Inget talar för att trenden vänder utan en ordentlig kryssningskaj.

Foto: Söderlund Tommy

Gotland2008-04-28 04:00
I år är det bara 83 inbokade kryssningsbesök för Visby. I fjol var det 98. Rekordåret 2005 var det 156.
Visby får allt svårare att hänga med när kryssningsrederierna tar allt större fartyg i bruk. Orsak: hamnen är för liten.
- När båtarna blir större är det fler som måste lägga till på redden. Det ökar osäkerheten: antingen väljer rederierna att inte boka in Visby eller så tvingas de ställa in besöken om det blåser för mycket, säger Christian Britse, ansvarig för kryssningsbokningarna på skeppsmäklerifirman Carl E Ekman.
I fjol ställdes hela 16 anlöp in på grund av hård blåst. Det är drygt tio mer än under en normal säsong och orsakade Gotland förluster på runt 15 miljoner kronor, drygt tio miljoner mer än normalt.
Varje anlöp är värt omkring en miljon kronor, enligt siffror från samarbetsorganisationen Cruise Baltic, som organiserar 26 hamnar i Norge och nio länder runt Östersjön.

Fler passagerare
Visserligen minskar inte antalet inbokade passagerare till Visby, tvärtom kan man notera en svag ökning.
I fjol var det 73 000 bokade besökare (bara 57 500 kom). I år är det 75 000 bokade, och nästa år är redan 76 000 inplanerade.
Årets ökning på drygt två procent innebär ändå att Visby halkar efter. För Cruise Baltic-området som helhet ligger ökningen i år nämligen på över åtta procent, enligt siffror som blir offentliga i veckan.
Skulle Visby ha haft samma utveckling hade det inneburit omkring fem miljoner kronor mer i inkomster.
- Det är avsaknaden av en kryssningskaj som är problemet. Även en bra dag får rederierna klagomål när båtarna ligger på redden. Passagerarna har inte betalat för att stå i kö till barkasserna, och de vill kunna bestämma själva när de ska gå ombord igen, säger Christian Britse.
När fartygen blir större och anlöpen färre ökar också sårbarheten - varje inställt besök innebär större uteblivna intäkter. Och när andelen bokningar på redden ökar, så ökar den relativa risken för inställda besök.
Rekordåret 2005 var det 111 anlöp bokade i hamn och 47 på redden. I år är siffrorna 40 i hamn och 43 på redden, och för 2009 är förhållandet än så länge 17-39.

3 000 på ett fartyg
- Ett nytt jättefartyg tas i trafik i år, "MSC Orchestra", som kan ta 3 000 passagerare. Hon är inbokad på redden tio gånger, säger Christian Britse.
- Men varje inställt anlöp av henne betyder 3 000 färre besökare.
Hur drabbas ni av det?
- Om en båt inte kommer får vi inget betalt för det arbete vi utfört. "No ship, no pay" heter det i branschen, berättar Christian Britse.
Kryssningsbesöken genererar inkomster på 68-111 miljoner kronor per år för Gotland, enligt samarbetsorganisationen Cruise Baltic.
Det är flera som drabbas när kryssarna far Visby förbi: bussbolag, guider, näringsställen, affärer.
Men också kommunen direkt, som i fjol gick miste om ungefär en miljon kronor i uteblivna hamnavgifter.
Bokade besök avbokas normalt inte om det regnar, däremot om det blåser för mycket för att passagerarna på ett säkert sätt ska kunna komma i och ur barkasserna som går mellan hamnen och fartygen på redden.
Källor: Visby Hamn, Cruise Baltic
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!