Mulet och rea - då ökar handeln

Sommarrean är ett självklart försäljningsknep för många handlare. I Visby passar butikerna på att nå ut till semesterlediga och turister.

Foto: Linda Berglund

Gotland2012-07-25 04:00

Under sommaren skyltar många butiker med kampanj-varor. De större butikskedjornas reor styrs oftast från respektive huvudkontor och pågår i alla kedjans butiker runt om i landet. Reavarorna blandas sedan ut med nya produkter inför hösten.

- Vi har haft vår reaperiod sedan midsommar och det har vi haft sedan urminnes tider. Vi gör helt klart en högre vinst på sommaren, säger Thomas Österdahl, varuhuschef på Åhléns i Visby.

När turisterna har tröttnat på sevärdheter eller när vädret inte tillåter strandutflykter, så vallfärdar gärna besökarna till staden och några timmars shopping.


Ingen reasäsong
- Vi brukar skoja om att två dagar mulet i veckan är lagom för att försäljningen ska gå bra, säger Magnus Kristiansson, butiksägare för Lekstugan.

Hans butik har ingen rea-säsong, men sommaren innebär mycket leksaker.

- Än så länge är försäljningen nästan exakt som förra året. Nu är det mycket barnfamiljer på Gotland och det gynnar oss, säger han.

Alla butiker som GT har pratat med säger att handeln är väldigt väderberoende. Helst ska det vara både sol och lite mulet för att turisterna ska trivas men ändå vara sugna på att handla.


Höstkläder
Hos klädkedjorna är sommarrean en del i den ständiga konkurrensen med att vara först med nya kollektioner.

- Vår rea börjar i juni och håller sedan på hela sommaren. Samtidigt fick vi in höstkläderna för några veckor sedan, säger Emelie Ahlin.

Hon säger att det märks tydligt vilka som har råd att handla.

- Vecka 29 är nog besökarna upptagna med festandet. Våra bästa veckor kommer nu. Då räknar vi med 2 000 besökare om dagen, säger Emelie Ahlin.

Fakta: Svenskarnas semesterbudget

Svenskarna har minskat sin semesterbudget för andra året i rad.

I år lägger svensken i genomsnitt 14 900 kronor på sin semester.

Stockholmarna spenderar mest pengar på semestern, medan gotlänningar, ölänningar och smålänningar har en magrare budget.

Sommaren 2012 finansierar svenskarna sin semester med i första hand sparande, tätt efter lönen.

Källa: Nordea

Fakta: Vad gäller för en rea?

För att en affär ska få locka kunderna med ordet "rea" i sin reklam ska försäljningen ske under en begränsad tid.

Tiden för en rea kan inte anges exakt, men enligt Marknadsdomstolen, MD, bör en rea pågå i några få veckor eller högst två månader.

Varorna som reas ut ska ha väsentligt nedsatta priser, där man tar hänsyn till branschen och produkterna.

Varorna ska finnas i affärens vanliga sortiment.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om