Under sommaren skyltar många butiker med kampanj-varor. De större butikskedjornas reor styrs oftast från respektive huvudkontor och pågår i alla kedjans butiker runt om i landet. Reavarorna blandas sedan ut med nya produkter inför hösten.
- Vi har haft vår reaperiod sedan midsommar och det har vi haft sedan urminnes tider. Vi gör helt klart en högre vinst på sommaren, säger Thomas Österdahl, varuhuschef på Åhléns i Visby.
När turisterna har tröttnat på sevärdheter eller när vädret inte tillåter strandutflykter, så vallfärdar gärna besökarna till staden och några timmars shopping.
Ingen reasäsong
- Vi brukar skoja om att två dagar mulet i veckan är lagom för att försäljningen ska gå bra, säger Magnus Kristiansson, butiksägare för Lekstugan.
Hans butik har ingen rea-säsong, men sommaren innebär mycket leksaker.
- Än så länge är försäljningen nästan exakt som förra året. Nu är det mycket barnfamiljer på Gotland och det gynnar oss, säger han.
Alla butiker som GT har pratat med säger att handeln är väldigt väderberoende. Helst ska det vara både sol och lite mulet för att turisterna ska trivas men ändå vara sugna på att handla.
Höstkläder
Hos klädkedjorna är sommarrean en del i den ständiga konkurrensen med att vara först med nya kollektioner.
- Vår rea börjar i juni och håller sedan på hela sommaren. Samtidigt fick vi in höstkläderna för några veckor sedan, säger Emelie Ahlin.
Hon säger att det märks tydligt vilka som har råd att handla.
- Vecka 29 är nog besökarna upptagna med festandet. Våra bästa veckor kommer nu. Då räknar vi med 2 000 besökare om dagen, säger Emelie Ahlin.