Musik för propeller och parabol
Alla är de instrument i konserten som också kan ses som en ljudinstallation. I fokus är hörselsinnet. Jag bestämmer strukturerna och de medverkande bestämmer improvisationerna.
Foto: Henrik Radhe
- I konserten blir dansarna rörelsemusiker som materialiserar ljud tillsammans med slagverkaren Birgit Lökke från Danmark. Propellern från Gotlandsbolaget påminner om en fjärilsvinge med klang som av sjungande valar. Parabolen, som monterats ner från Follingbomasten, uttrycker andra ljud.
Vi möts i Almedalens foajé som blir konsertlokal för Anna Weisers examensarbete i musik. Hon går det fristående året på Tonsättarskolan och har nyligen fått ett-stipendium för sin musik.
Tonsättare, sångerska, musiker och mamma. Efter åren hemma med barnen satsar Anna Weiser på sin musik. Hon är särskilt intresserad av musik och ljud som kommunikation. Researchen är gjord hos bland annat Särskolan, kommunens hörselkonsulent och på lasarettet.
växte upp på ön och spelade fiol och piano på den dåvarande musikskolan. På Klinteskolan hade hon musikteater på schemat följt av musikgymnasium i Stockholm och år i Århus och Göteborg.
- Sången blev ett av mina instrument jämte dans och teater. Improvisation har kommit att spela en stor roll i mitt liv, säger Anna.
Tillsammans med maken Wolfgang är hon sedan länge hemma igen på ön. Här är huset i Anga där fjärilar leker tafatt i trädgården och de fem barnen har vuxit upp. Nu har tiden kommit för Anna att fokusera på lusten till musiken.
- Under åren hemma med barnen har jag gjort många barnvisor och 2004 började jag på musiklinjen på Folkhögskolan i Hemse men slutade när tvillingarna anmälde sin ankomst.
tre åren har musikintresset mynnat ut i en musikalisk explosition via Tonsättarskolan. Omvälvande, karaktäriserar Anna sitt arbete med att skriva musik för andra.
I fjol gjorde hon partitur, noggrant utskrivet, med ljud. Nu tecknar hon sitt senaste partitur i ett skissblock och väljer att inte göra någon traditionellt partitur.
- Mitt arbete är att försöka skapa en öppen yta och bjuda in till improvisation med musik och dans. Lyhördhet för varandra, och att lyssna till varje rörelse, är avgörande. Då blir rörelse ljud och ljud musik som blir rörelse, säger hon.
Ljud & balans - perceptionskonst heter följdriktigt företaget hon driver tillsammans med maken Wolfgang Weiser.
- Vårt projekt handlar om perception och varseblivning och balans i det sambandet. Vi måste skapa förbindelser för att binda våra intryck till visdom. Då är det viktigt hur vi lyssnar. Balans, det är en ständig rörelse och vad som gäller är att hitta vila i rörelsen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!