När folk ringer hit blir de glada

Landshövding Cecilia Schelin Seidegård tvekade inte när hon blev tillfrågad om hon ville inviga Previas nya lokaler.- Jag satt i Previas styrelse några år innan jag flyttade till Gotland. Redan då gladde jag mig varje gång det talades om verksamheten här, förklarade hon.Sedan klippte hon det röda bandet.

Landshövding Cecilia Schelin Seidegård klipper bandet vid invigningen av Previas nya lokaler på Visborg. VD Christer Zaar håller i ena änden av bandet.

Landshövding Cecilia Schelin Seidegård klipper bandet vid invigningen av Previas nya lokaler på Visborg. VD Christer Zaar håller i ena änden av bandet.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2012-09-12 11:01

- Men det är varken lokalerna eller telefonerna som är det viktigaste. Det är ni som arbetar här som står för utvecklingen, underströk landshövdingen.

Previas verksamhet i Visby har expanderat kraftigt de senaste åren.

Lokalerna i norra Visby blev för små så i våras flyttade företaget till den före detta kasernen Havde på Visborgsområdet.

I dag arbetar 90 personer på Previa på Gotland, 60 av dem i verksamheter som berör hela landet.

Det som började med enbart lokal företagshälsovård och genom åren utvecklats och omfattar i dag även bland annat sjukvårdsrådgivning, ett nationellt kontaktcenter med växel, rådgivning, tidsbokningar och stöd men även ett centrum för telefonibaserade tjänster som omfattar till exempel sjuk- och friskanmälningar för anställda inom privata och offentliga verksamheter samt krisstöd.


Fortsätter växa
Runt om i landet omfattas 166 000 personer av den verksamhet som Previa bedriver från Visby.

- Här finns en pionjärsanda och vi pratar dagligen om hur vi kan utveckla verksamheten ytterligare. Jag tror att vi kommer att växa ytterligare, både på Gotland och på fastlandet, säger Previas vd Christer Zaar, som fanns med vid invigningen.

I norra Visby satt Previas medarbetare i två olika byggnader med två våningar i varje. Nu finns alla på samma plats, i ett plan.


Folk blir glada
- Det var helt rätt att förlägga en stor del av den nationella verksamheten i Visby. Folk blir så glada när de ringer hit och hör den gotländska dialekten, berättar kundservicechef Marianne Segers.

Efter själva invigningen blev det visning av lokaler och verksamhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!