De sammanlagt 20 fartkamerorna i bruk under 2022 finns uppsatta pÄ tre vÀgar; StrÀckan Visby-Klintehamn pÄ vÀg 140 dÀr det finns Ätta fartkameror uppsatta, mellan Visby och LÀrbro pÄ vÀg 148 Àr tio kameror pÄ plats och i Roma pÄ vÀg 143 finns tvÄ fartkameror.
Under 2022 var det pÄ strÀckan Visby-Klintehamn som flest övertrÀdelser noterades, nÀrmare bestÀmt 405 stycken.
â LĂ€nsvĂ€g 140 Ă€r en av vĂ„ra tĂ€tast trafikerade vĂ€gar till och frĂ„n jobbet, mĂ„nga Ă„ker den vĂ€gen och en anledning till att det blivit ett stort utfall dĂ€r Ă€r nog att det Ă€r en stor transportled för bĂ„de de som handlar och jobbar i Visby, sĂ€ger John Lundström pĂ„ polisen.
I Roma var det 224 fortkörningar som fÄngades pÄ bild och pÄ vÀg 148, med de tio nyaste kamerorna i sammanhanget, registrerades 158 övertrÀdelser.
John Lundström tycker inte att det Àr nÄgra siffror som stÄr ut.
â Ăverlag skulle jag vilja sĂ€ga att allmĂ€nheten Ă€r bra pĂ„ att hĂ„lla hastighetsbegrĂ€nsningarna pĂ„ Gotland. Vi jobbar ofta och mycket med trafikövervakning, inte bara med fasta kameror utan Ă€ven i vĂ„r linjeverksamhet med hastighetskontroller och nykterhetskontroller. Min bild Ă€r att gotlĂ€nningarna Ă€r skötsamma och har en god förstĂ„else för trafikföreskrifterna som rĂ„der.
Utöver de nÀmnda fartkamerorna tillkommer under 2023 Ätta kameror pÄ vÀg 147 mellan Visby och Slite.
NÄgon statistik för 2022 frÄn den mobila trafiksÀkerhetskameran pÄ Gotland har inte presenterats, men sett till de senaste Ärens statistik brukar den ertappa flest fartsyndare av kamerorna pÄ Gotland.
â Vi lĂ€gesföljer hela Gotlands problembild i allt, Ă€ven i trafiken. VĂ„rt arbetsomrĂ„de Ă€r dynamiskt och vi kan anpassa vĂ„ra mobila fartkameror dit vĂ„ra medborgare upplever att det finns problem. DĂ„ fĂ„r vi bĂ€ttre trĂ€ff i mĂ„let och individer som blir lagförda pĂ„ strategiska platser.
Ăr det nĂ„gra sĂ€rskilda strĂ€ckor som prioriterats för den mobila kameran under 2022?
â Det skulle jag inte sĂ€ga att det Ă€r, och vi pratar ju inte heller om var vi stĂ€ller ut den. Men den stĂ€lls ut dĂ€r vi vet att vi fĂ„r effekt, och effekten handlar egentligen inte om att vi vill bötfĂ€lla trafikanterna utan det handlar om att vi vill nĂ„ nĂ€rmare nollvisionen. Vi vet att det Ă€r hastigheten som i grunden dödar i trafiken, hastighet eller droger och alkohol, sĂ€ger John Lundström.