Näringslivet syntes mest - men publicitet inte allas mål i Almedalen

Idag fortsätter summeringen av politikerveckan.
Svenskt Näringsliv fick mest publicitet av alla under veckan, TCO:s presstalesman tycker att allmänheten tog för sig minst lika mycket som alla "rika och feta lobbyister" och alternativa politikerveckans Patrik Palm vill att deras arrangemang blir mer tillgängliga nästa år.

Gotland2005-07-13 06:00
TCO kom trea på nyhetsbyrån Agent 25:s lista över de 20 påtryckare, som fick mest publicitet från Almedalen. TCO stod för sex programpunkter; ett större seminarium om arbetslöshet, en presentation av en rapport om svenskt företagsklimat och fyra lunchdueller med debatterande politiker. De hade även en fotoutställning och två riddare till häst, som red runt och gjorde reklam för arrangemangen.
Hur mycket satsade TCO ekonomiskt?
- Inga stora pengar. Våra hotellkostnader var nog högst. Vi kan inte jämföra oss med jättarna som Svenskt näringsliv och Almega till exempel, säger presstalesman Peter Bloch.
Hur många besökte er?
- Ett tusental såg lunchduellerna, ett hundratal kom till seminariet och åtta journalister kom till presentationen av rapporten med efterföljande lunch.
Är det tillräckligt?
- Ja, vi är jättenöjda.
Kommer ni tillbaka?
- Absolut. Politikerveckan är Sveriges största demokratiforum. Allt är gratis och öppet för alla. Det är faktiskt inte bara feta och rika lobbyister som tar för sig, det är allmänhetens vecka också. Vi träffade framförallt turister och gotlänningar skulle jag vilja säga.
Vad kan utvecklas?
- Hotellen måste ha trådlöst internet, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Det är ganska kasst att inte ha det när det kommer en massa gäster som verkligen vill följa tidningarna just den här veckan.

Svenskt näringsliv toppar
Svenskt näringsliv toppar Agent 25:s lista och arrangerade omkring 15 programpunkter. Flera var stora seminarier med egna medlemmar, branschorganisationer från näringslivet, som medarrangörer.
Hur mycket satsade ni ekonomiskt?
- Ungefär hälften av vad andra tidningar har gissat på. Så cirka 1,5 miljoner kronor, säger kommunikationschef Inger Holmström.
Får ni igen pengarna?
- Absolut. Sammanlagt har det kommit mellan 600 och 700 besökare varje dag och vårt tält blev genomgående en bra mötesplats för människor från alla schatteringar - partier, intresseorganisationer och fackföreningar. Allmänhet var det begränsat med men de som halkade in satt ofta kvar upplevde jag.
Vad betyder direkta möten respektive publicitet?
- Det finns ett mycket stort värde i att få publicitet. Det är kul för alla i organisationen som inte är på plats att det som pågår når längre, men nätverkandet och samtalen på plats är minst lika viktiga och har lika mycket värde för vår verksamhet.
Vad kan bli bättre?
- Man borde kunna hyra in en stor båt så att fler kunde bo bra centralt och så skulle man ha viss glädje av ett tryckt översiktsprogram. I övrigt var det välarrangerat.

Vårdförbundet utanför topp 20
Vårdförbundet var en av alla aktörer som hamnade utanför Agent 25:s topp tjugo. De arrangerade ett större seminarium, var medarrangörer till ytterligare två och ordförande Anna-Karin Eklund var en av tre opponenter när den borgerliga alliansen presenterade sitt vårdprogram.
Nådde ni era mål under veckan?
- Vårt eget seminarium, som var vår stora satsning, blev fullsatt och Maud Olofsson citerade oss i sitt partiledartal. Det är vi jättenöjda med. Vårt mål är inte publicitet sig, utan att sätta vårdfrågor på den politiska agendan, säger presstalesman Björn Sundin.

Sju alternativ per dag
Alternativa politikerveckan hölls parallellt med officiella politikerveckan. Här verkade organisationer som arbetar med sociala frågor och miljöfrågor. Bland andra Attac och Demokratsikt Alternativ. Sammanlagt blev det ungefär sju arrangemang per dag fanns på programmet, med allt från workshops till föreläsningar.
Vad var ert mål med veckan?
- Att fortsätta etableringen av alternativa politikerveckan, som vi arrangerade första gången förra året. Att förstärka den som ett forum där man kan visa på verkliga alternativ till dagens politiska system, säger Patrik Palm, som suttit med i alternativveckans samordningsgrupp och nu ansvarar för att sammanställa en utvärdering.
Hur ser ni på publicitet?
- Våra arrangemang fick inte mycket publicitet men det är inte så viktigt för oss. Vi tycker mest att det är extremt synd att vi förknippades med bråken i samband med demonstrationerna mot de rasistiska förbunden, som agerade på Gotland förra veckan. Vi tar helt avstånd från alla typer av våld och aggressivitet, men tyvärr verkar det inte spela någon roll hur många gånger man säger det. Medierna väljer hellre att skriva om det än om det vi gör i alla fall.
Hur utvecklar ni arrangemanget till nästa år?
- Vi diskuterar att komma närmare Almedalen, för att bli mer tillgängliga och synliga.
Hur gick det med budgeten?
- Den låg på 3 000 och vi gick med plus.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om