Nästa år kan vi få sänka farten

Alla 90-vägar på Gotland riskerar att försvinna under nästa år. Då kommer gotlänningarna att bli tvungna att hålla sig till en ny hastighetsgräns -80 km/timmen.-Ingen av de 90-vägar vi har i dag är lämplig för att köra 90, säger Nils Högfeldt, jurist på Vägverkets Gotlandskontor.

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2007-12-06 04:00
Just nu håller Vägverket på att formulera nationella kriterier som ska gälla för alla vägar i hela landet. I framtiden ska man inte längre göra någon skillnad på om vägen är i Norrland, i Stockholm eller på Gotland.
-Det är få 90-sträckor på Gotland där man, om de låg på fastlandet, i dag skulle få köra 90, konstaterar Nils Högfeldt.

Rikstäckande
Under våren kommer Vägverket, i samarbete med länsstyrelsen och kommunen att göra en stor inventering av de stora länsvägarna på Gotland, det vill säga alla som i dag börjar på 140.
-Avsikten är att få hastighetsbestämmelser som är rikstäckande. Det spelar ingen roll om det är lite trafik på vägen, det ska ändå krävas ett visst utrymme vid sidan av vägen för en viss hastighetsgräns, säger Nils Högfeldt.

Nya hastighetsgränser
I samband med översynen är det troligt att man inför den nya hastighetsgränsen 80 kilometer i timmen på flera vägavsnitt på ön.
-Det kan bli så att vi sänker hastigheten på en del 90-vägar men höjer den på en del 70-vägar, säger Nils Högfeldt.
Under hösten har det funnits planer på att sänka hastigheten till 70 på länsväg 149 mellan Visby och Kappelshamn. Detta är nu lagt på is i väntan på den nya utredningen.

Acceptans krävs
Från polisens sida betonar man att det är viktigt att det finns en acceptans bland trafikanterna för hastighetsbegränsningarna. Med andra ord: vill inte folk köra 70 kilometer i timmen, så är det ingen idé att sänka hastigheten.
-På vissa vägavsnitt tror jag att 80 kan vara en bra medelväg att gå. Men på andra ställen tycker jag att 90 kan vara kvar, säger Per Zettervall, trafikpolis.

Skalberg kritisk...
Men på tekniska nämnden är man kritisk till de sänkta hastigheterna. Ordförande Kjell Skalberg (c) tycker inte att Vägverket ser till de lokala förutsättningarna som råder på Gotland.
-De är så väldigt teknikfixerade, man säger till exempel att det måste finnas mittvajerräcke om man ska ha en 90-väg, säger han.
-För oss är säkrare vägar det primära. Men som det är nu sitter man i Stockholm och tar beslut om våra vägar, i bland känns det som om de inte ens varit här och sett hur det ser ut vid vägarna.

...liksom Vägverket
På till exempel Lummelundsväg kan Kjell Skalberg tänka sig 70-gräns under sommarmånaderna då det är mycket trafik och cyklister på vägen. Men från Vägverket är man kritisk till olika hastigheter beroende på årstid.
-Man ska inte få köra fortare bara för att det är lite trafik, säger Nils Högfeldt på Vägverket.
Bashastigheterna på vägarna i Sverige är 50 km/tim i tätbebyggt område och 70 km/tim utanför tätorter.
På många gator och vägar gäller andra hastighetsgränser.
De har beslutats från fall till fall av Vägverket, kommunerna eller länsstyrelsen.
En mängd olika faktorer ligger till grund för hur hastighetsgränserna sätts. Några av dem är trafikens sammansättning, olycksstatistik och om det finns fasta föremål i närheten av vägen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om