Nätverk på gång för marknadsföring av gotländsk mat
Nu tas de första stegen på vägen till bildandet av ett övergripande nätverk för marknadsföring av den regionala matkulturen på Gotland. Avstamp tas i nästa vecka med ett seminarium med mat på Gotland som tema. Bland deltagarna då märks representanter för bland andra företag inom livsmedel, mat och restaurang.Målet är att nå större framgång för gotlandsproducerade livsmedel på marknaden och att stärka Gotland som besöksmål.
Men det finns plats för fler delprojekt inom ramprojektet, konstaterar Ola Lindvall, ordförande i styrgruppen för "Mat på Gotland".
Med seminariet startar marknadsföringen av ramprojektet som disponerar 1,7 miljoner i bidrag.
Cirka 700 000 av den summan är vikt för delprojektet "Regional matkultur Gotland". Resterande miljon finns efter ansökan till förfogande för andra delprojekt.
Det övergripande projektet "Mat på Gotland" ska på ett enkelt och smidigt sätt stödja utvecklingen av projektidéer och att genomföra delprojekt, förklarar Stig Hansson, ordförande för den lokala aktionsgruppen Leader+ Gotland, ett av tolv områden i landet inom ramen för EU-programmet för landsbygdsutveckling.
Delprojektet "Regional matkultur Gotland" ska ses i sammanhang med Regional matkultur som finns i 24 regioner i Europa. Det vänder sig till producenter, restauranger, gårdsbutiker och livsmedelsbutiker som vill satsa på lokala råvaror och lokala traditioner. "Culinary Heritage Europe" är skylten som signalerar medlemskap.
Målet är att höja den lokala produktionens värde på marknaden och att lyfta fram de gotländska råvarorna och den gotländska matkulturen, att locka folk till Gotland och skapa sysselsättning i regionen, förklarar Jörgen Wessman.
"Regional matkultur Gotland" är tänkt att bland annat verka för ett övergripande nätverk och ett komplement till redan fungerande nätverk som Produkt Gotland, Kulinariska Gotland och Svenska Lantgårdar. Till dessa ska kunna knytas nya nätverk, exempelvis för öns gårdsbutiker.
Avsikten är att ta tillvara gamla och nya gotländska mat-traditioner, använda mer gotlandsproducerade råvaror och öka vidareförädlingen på ön, säger Jörgen Wessman.
Han pekar på "Regional mat Gotland" främst som ett marknadsföringsprojekt med satsning på uppmärksamhet från massmedier.
Närmast satsar vi på en massiv kampanj riktad till rikspressen inför en sparrisfestival på ön och en matfestival i skiftet september och oktober. På Gotland är vi är bra på att producera lokala råvaror, men värdelösa på att sälja våra produkter. Nu satsar vi på nätverk för att nå ut med den gotländska matkulturen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!