Neddragningarna påbörjas i höst och ska vara klara nästa vår
Destination Gotland varslar om uppsägning av upp till 100 fast anställda medarbetare på fartygen i gotlandstrafik. Personalminskningen planeras ske från september i höst till mars-april nästa vår.I går informerades personalen om den kommande personalminskningen. Samtidigt underrättades läns- styrelsen och länsarbetsnämnden om situationen. Nu väntar förhandlingar med de sjöfackliga organisationerna.
Destination Gotland har nu totalt cirka 350 fast anställda. Av dem har mellan 230 och 240 tjänst till sjöss. 75 procent av personalen är bofasta på Gotland och 25 procent är bosatta på fastlandet.
<span class=MR>Befäl och manskap</span>
De som får gå är 30 befäl och 70 manskap, båda kategorierna på såväl däck som i maskin och intendentur. Däremot är det ännu inte identifierat vilka personer varslen gäller. Det sker först efter las-förhandlingar med de fackliga organisationerna om turordning för uppsägningarna, säger vd Sten-Crister Forsberg.
Ännu har inte ett enda papper presenterats för oss. Vi har bara fått ett mejl. Naturligtvis måste det bli förhandlingar, men från fackligt håll gör vi ingenting nu utan avvaktar tills rederiet kallar till förhandlingar, säger Seko/sjöfarts klubbordförande.
Beslutet om personalminskningen fattades på tisdagen vid ett extra sammanträde i Destination Gotland. Då uppdrogs åt vd att vidta de åtgärder som krävs för att anpassa organisationens storlek till verksamheten med de kommande nya fartygen i trafik.
När siffrorna kommer i dagen är inga positiva reaktioner att vänta från personalen, konstaterar Sten-Crister Forsberg. Som skäl till varslen pekar han på den planerade bemanningen med 28 personer ombord på de båda nya fartygen som beräknas komma i trafik i september respektive vid årsskiftet.
De nybyggda båtarna ska successivt ersätta de nuvarande två gamla storfärjorna med en besättning som varierar mellan 40 och 90 personer. I siffran för personalminskningen ingår också övertalighet då m/s Gute tas ur trafik efter sommaren.
Vd har också beslutat att redan nu varsla såväl länsstyrelsen som länsarbetsnämnden om personalsituationen vid Destination Gotland. Samtidigt fortsätter förhandlingsprocessen med de sjöfackliga organisationerna.
De lokala förhandlingarna om bemanningen på de nya fartygen strandades av rederiet och fortsätter nu på central nivå. Vi står långt ifrån varandra i både frågan om antalet anställda ombord och vad gäller säkerhetsaspekten, slår Seko/sjöfarts klubbordförande fast.
<span class=MR>Bemanning</span>
När det gäller bemanningen på de nya båtarna diskuteras om vi alls ska gå ombord med så liten personalstyrka. Vi har en gedigen kompetens, våra gubbar har jobbat 12 - 40 år och kan fartyg och sjön, och anser att de nya fartygen, som tar 1 500 passagerare, minst bör bemannas av mellan 40 till 45 personer, säger Peter Skoglund.
Seko/sjöfolk jämför med säkerhetsbeslut och bemanning för ett motsvarande grekiskt fartyg i trafik. Det är en identisk båt med de kommande nya gotlandsfärjorna. Skillnaden är att det grekiska bara tar drygt 600 passagerare men bemannas av 40 personer, en siffra som desssutom toppas med ytterligare 15 personer av säkerhetsskäl.
<span class=MR>Fortsatta förhandlingar</span>
Vi vill fortsätta förhandla när den första båten kommer i trafik till hösten och Sjöfartsverket har genomfört den operativa kontrollen. Men rederiet har bråttom, noterar klubbordföranden i Seko/sjöfart.
Den sista veckan i april kommer Destination Gotlands tekniske chef hem till ön från Kina. Med i bagaget förväntas han då ha färska besked om fartygen. Enligt Sten-Crister Forsberg kan Destination Gotlands planer då komma att revideras.
Genom att lägga varslen nu kan processen sätta i gång från september. Efter förhandlingar kommer det att visa sig exakt hur många som får gå och vilka, slår Destination Gotlands vd fast.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!