Nej till skolbetyg från ettan

Nej till betyg i skolan från ettan på lågstadiet. Utbildningsministerns remissförslag får inget bra betyg från föräldrar på Gotland med barn i förskole- och lågstadieåldrar.

Foto:

Gotland2008-01-16 04:00
- Nej till betyg. Det finns vad jag vet inga studier som visar att betyg ger en bättre verksamhet eller förbättrar kunskaper. Betyg ger bara hets och fokuserar kring fel saker. Skriftliga betyg är ett sämre sätt att ge ett omdöme jämfört med ett personligt samtal. Varför ska man alls sätta betyg på barnen?. Att ge skriftliga betyg är bara ett sätt för politikerna att visa för föräldrarna att skolan gör något. Det säger säger Thomas Oldrell, pappa till Thea som går i årskurs två på lågstadiet i Atheneskolan och med Mira på dagis.
- Fetbort med betyg i skolan. Med betyg är det föräldrarna som bedöms. Barnen har inte bett om att få bli bedömda. För barnen blir betyg bara ytterligare ett stressmoment. Det borde gå att ha ett intelligentare sätt än betyg som bedömning, särskilt i dagens samhälle med all stress och många skilsmässor. Hellre fördjupade samtal med föräldrar och elever i skolan än skriftliga betyg. Vi tycker att det är ok med en läxa i veckan för barnen från ettan. Det ger oss föräldrar en signal att sitta ner med vårt barn och det lär också vi som vuxna något av. Jan Björklunds förslag är dåligt. Byt regering tillbaka. Någon ordning får det vara, säger Sophie Söderling med sjuårige sonen Lino som går i första klass på Norrbackaskolan..
- Nej till skriftliga betyg men ja till omdömen i samtal mellan lärare, elever och föräldrar. Skolan bör väcka lust till lärande men det gör man inte genom att sätta betyg på barnen. Betyg sätter press på barnen och ger hets kring fel saker. Det menar Peter Monsen med dottern Tindra som går andra året i klass 1-2 på Orionskolan och femåriga Loanna på Valdorfdagiset.
Där kommer hon att gå kvar i sin invanda barngrupp också i sexårsverksamhet tills hon börjar i första klass.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!