"Noa-luren" har växt fram i Hejde
Carina Nyström Ahlin arbetar på Kulturskolan som brasslärare och blåsinstrumentreparatör. Hon tillverkar även mässingblåsinstrument enligt gamla hantverksmetoder i sin instrumentverkstad i Hejde.
Blir blankt. Här ser man hur ett nytillverkat blåsinstrument har formats. Hornet ska sedan poleras.
Foto: Ulf Glimfalk
Det blir säkert en alldeles speciell känsla för Carina Nyström Ahlin då Kulturskolan har premiär på operan eftersom hon inte bara medverkar själv som musiker utan även har utvecklat en helt ny modell av blåsinstrument som hon tillverkat i tre exemplar och som används i operan.
Jägarhorn
"Noa-luren" är en så kallad "bugel", ett jägarhorn, varav halva instrumentet är cylindriskt och halva koniskt. Instrumentet är långt och utrustat med stämningsbygel. Det har inga ventiler utan det är enbart naturtoner man får fram när man spelar på det. Det är just dessa naturtoner som Benjamin Britten strävar efter i sin opera.
Carina berättar att ventiler är något som man började utrusta blåsinstrumenten med i början av 1800-talet.
Det är svårt för Carina att beräkna hur lång tid det har tagit att tillverka instrumenten eftersom hennes vardag är fylld av så många aktiviteter men när hon tänker till så kommer hon fram till att det har tagit ungefär en vecka per instrument.
Carina har numera tillverkat flera blåsinstrument, bland annat den barocktrumpet som hon själv brukar blåsa fanfar i vid tornerspelen under medeltidsveckan i Visby.
Hon började sin bana med att reparera blåsinstrument och snart blev hon intresserad av hur de tillverkas. Då menar vi ursprunglig hantverksmässig tillverkning.
Tyskland
Hon har under åren skaffat sig bra kunskaper i ämnet. Tyskland är ett land där den här ovanliga hantverkstraditionen hålls vid liv och dit reste Carina för att lära sig. Numera har hon varit tillbaks i Tyskland och inte bara för att ta del av hantverkarkunskaper utan även den mer moderna tillverkningen i Yamahas fabriker.
Carinas kunskaper är breda och breddas hela tiden i takt med att hennes speciella intresse växer. Som lärare inspirerar hon sina elever och får dem intresserade av att hantera de här ovanliga blåsinstrumenten. Som reparatör upptäcker hon att de kunskaper hon får när hon nytillverkar ett blåsinstrument blir en verklig tillgång.
Instrumenten hon tillverkar är vackra och har charm eftersom man ser märken efter de mödosamma och precisa hammarslagen som har format den tunna mässingplåten. Carina använder mässingplåt i tjocklekarna 0,3-0,5 millimeter.
Hon väljer plåttjocklek med tanke på vilket instrument hon ska tillverka och vilken typ av toner hon vill få fram. Noa-luren är tillverkad i 0,3 mm.
Mässingplåten glödgas och blir därmed mjuk och lättare att forma. Hon använder giggar för att böja rören och har låtit en gotländsk verkstad tillverka den stålkon som hon använder som underlag för att få fram formen på luren.
Carina Nyström Ahlin har hittat sin alldeles egna speciella nisch och håller liv i ett charmigt hantverk hemma i sin verkstad i Hejde på mellersta Gotland.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!