Nödanropet: Vi tar in vatten
Sex svenskar fanns ombord på kryssningsfartyget Explorer som igår havererade utanför Antarktis.Siste man att lämna den sjunkande båten var kaptenen - gotlänningen Bengt Wiman.Samtliga 100 passagerare och drygt 50 besättningsmän var då i säkerhet.
Foto: Bengt Zettergren
Fartyget, som befann sig på kryssning vid Sydshetlandsöarna cirka tolv landmil norr om Antarktis, gick troligen på ett större isflak. I de första rapporterna talades det om ett isberg, men det dementerades senare av ägaren, Gap Adventure.
"Ingen panik ombord"
Ett stort hål revs upp på skrovet och fartyget började ta in vatten och fick snart slagsida.
Rederiet fick larm om olyckan klockan 04.20 på fredagsmorgonen. Då ringde kapten Bengt Wiman och väckte Kenth Grankvist på Gap Shipping, som delvis sköter fartygets bemanning och verksamhet.
- Han talade om att de tog in vatten och att de skickat ut nödmeddelande och anropat fartyg i området, berättar han.
Gotlänningen berättade då också att han väckt alla passagerare, informerat dem om läget och uppmanat dem att klä sig varmt.
- Han sa att det absolut inte rådde någon panik ombord, fortsätter Kenth Grankvist.
Evakueringen av passagerare och besättningsmän gick lugnt och snabbt. Fartyget "Endeavour" kom fram vid 11-tiden och kunde undsätta passagerarna. Senare flyttades samtliga över till det större fartyget "Nordnorge".
I flera nyhetssändningar under gårdagen hyllades den gotländske kaptenen för sin rådighet och sitt lugn.
Gotlänningar ombord
15 besättningsmän stannade jämte Bengt Wiman kvar ombord ända till slutet. Den som gick av allra sist var kaptenen. Enligt uppgifter från rederiet i går eftermiddags var alla välbehållna och mådde efter omständigheterna bra.
Kryssningsfartyget Explorer byggdes 1969 i Finland. 1972 köptes hon av svenskamerikanen Lars-Erik Lindblad som startade kryssningsresor bland annat i området kring Antarktis. Båten kallades då "Lindblad-Explorer".
Genom åren har flera gotlänningar jobbat ombord på det nu förlista fartyget. Per Smitterberg var anställd ombord i två omgångar åren 1977-79. Han var bland annat med när fartyget grundstötte vid sydpolen på själva julafton 1979.
-Vi gick på en bergklack och rev upp ett stort hål i skrovet. Det kunde gått riktigt illa, minns han.
I två dygn låg fartyget den gången och väntade på hjälp. Inte förrän på annandagen kunde passagerare och besättning undsättas. Och fartyget bogserades till Sydamerika för reparation.
Lång erfarenhet
Andra gotlänningar som jobbat på det äventyrliga kryssningsfartyget är Kjell Smitterberg och Per-Axel Johansson, båda som kapten.
Nuvarande kapten Bengt Wiman har mångårig erfarenhet av äventyrliga expeditioner i både vattnen kring Antarktis, Karibien och Amazonas. Han har även drivit ett "fartygshotell" i New Orleans för att ge mat och logi åt dem som drabbats av stormen Katrina.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!