Nollvisionen spricker: Allt fler dör i trafiken NTF efterlyser trafikmiljö som förlåter fler misstag

Tre personer har omkommit i trafiken på Gotland hittills i år. Förra året omkom en person.
I hela landet ökar nu antalet trafikdödade.
Trots det tror Anna Rönnle på NTF att Nollvisionen är möjlig att uppnå genom "förlåtande vägmiljöer" och mer hänsynsfulla trafikanter.

Gotland2007-08-16 06:00
Redan nu har målet för trafiksäkerheten 2007 spruckit. Förhoppningen om högst 270 döda har överskridits. En bit in i augusti har 275 människor redan omkommit i trafiken i Sverige. 70 procent hade kunnat undvikas om vägsystemet hade varit sådant som Nollvisionen förutsätter, menar NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.
- Ingen ska behöva dö eller bli svårt skadad på grund av att de gör ett misstag i trafiken, säger Anna Rönnle, verksamhetsledare på NTF Gotland.

Inga felfria förare
Hon menar att vi aldrig kan räkna med att bli felfria förare. Människor gör misstag. Men trafikmiljön ska vara sådan att man inte behöver avlida eller skadas svårt när olyckan inträffar. Med "förlåtande vägmiljöer" menas att man ska kunna köra av vägen utan att kollidera. Vägmiljön förlåter ditt misstag, så att säga.
Annat som bidrar till allvarliga konsekvenser av olyckor är felaktiga hastighetsgränser, dåligt utformade vägkorsningar och övergångsställen, övermodiga eller onyktra förare samt att inte alla använder de skydd som finns, enligt NTF.
Som exempel på dålig korsning nämner hon Boge kors, när hastigheten där ännu var 90 km/tim. Den har nyligen sänkts till 70, vilket innebär mindre risk att dö vid en olycka. Men i cirkulationsplatser blir olyckor i regel lindrigare, menar Anna Rönnle.

Samarbete
NTF bedriver många informationskampanjer med visuella exempel. Bland annat brukar en av de anställda i Visby, Bosse Larsson, berätta om den olycka som för elva år sedan gjorde honom rullstolsburen. De samarbetar också med polisen och andra myndigheter, med yrkesförare och äldre, och gör egna undersökningar av trafiksäkerheten.
De senaste två somrarna har de till exempel vid flera tillfällen mätt hastigheten med laser i Burs.
- Ungefär hälften av bilisterna höll hastigheten, 50 km/tim, en del skulle ha blivit av med körkortet om det var polisen som kontrollerat, berättar Anna Rönnle.
Ofta följer polisen upp det som NTF rapporterar till dem, och de tar allt fler utandningsprov sedan alla utrustats med alkomätare.

Analyserar olyckor
Under Trafiksäkerhetsåret 2007 analyserar NTF varje dödsolycka, för att beskriva varför mänskliga misstag leder till katastrof. De kommenterar inte enskildas beteenden utan "systembrister", vad som brustit i miljön och som myndigheterna kan lastas för.
För en MC-olycka anges att föraren inte har det skydd som Nollvisionen förutsätter att andra fordon klarar inom ramen för hastighetsgränserna. Där en cyklist omkom vid Fårösund anges avsaknad av gång- och cykelväg, och att sådan sannolikt hade räddat den oskyddade trafikanten.
Sänkt hastighet är inte alltid lösningen, menar NTF. På bra vägar kan den tvärtom vara högre, på andra lägre än i dag.
- 80 procent av befolkningen anser sig vara lite bättre förare än andra, säger Anna Rönnle och tillägger att kvinnor generellt är bättre trafikanter än män.
- Men om alla tar hänsyn till varandras förutsättningar, gamla som kör lite långsammare till exempel, oavsett om man anser sig ha rätt eller fel, skulle mycket kunna undvikas. Hjälp varandra i stället för att visa fingret, råder Anna Rönnle.
Den 15 september har NTF en familjedag i Visborg i trafiksäkerhetens tecken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!