Det uppger störningshandläggare Peter Östergren på Gotlandshem.
– Vi har ungefär 400 ärenden per år och det här året sticker inte ut på något vis. Från studentboendet på Mejerigatan har det till och med kommit färre klagomål än tidigare.
De vanligaste klagomålen gäller höga ljud och buller.
– Det handlar främst om fester med hög musik. Men folk reagerar också på hundar som skäller och barn som spelar fotboll. Det är väldigt olika på toleransen mellan olika personer. En del bryr sig inte och andra mer.
Vad gör ni med klagomålen?
– Först tittar vi på om det handlar om upprepade klagomål. I så fall tar vi kontakt med den boende. I de allra flesta fall så tar de rättelse.
Om inte?
– Då kan man driva ärendet till hyresnämnden och lägenhetsinnehavaren kan bli vräkt. Men det har inte hänt under mina två år här, säger Peter Östergren.
Gotlandshems hyresgäster har även möjlighet att anlita en särskild störningsjour på nätter och helger – en service som är gratis.