Nu är de överens

Destination Gotland fortsätter driva färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet. Det nya avtalet är klart och gäller från 2009-2014.

Överens. Efter tre års tuffa förhandlingar har Rikstrafiken tecknat nytt avtal. Destination Gotlands vd Jan-Erik Rosengren och Rikstrafikens vd Staffan Widlert och är nöjda.foto: rolf jönsson

Överens. Efter tre års tuffa förhandlingar har Rikstrafiken tecknat nytt avtal. Destination Gotlands vd Jan-Erik Rosengren och Rikstrafikens vd Staffan Widlert och är nöjda.foto: rolf jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Gotland2007-11-24 04:00

- Det har varit ett omfattande avtal som handlat om mycket pengar från båda sidor. Vi är väldigt nöjda i dag när det är färdigt och för resultatet som Destination Gotland åstadkom, säger Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert.
Men Destination Gotland var den enda anbudsgivaren.

I fredags tecknade Rikstrafiken och Destination Gotland avtal för färjetrafiken 2009-2014. Tidigare har moderbolaget Rederi AB Gotland tecknat avtalet. Destination Gotland och Rikstrafiken uppgav att de var nöjda med det nya avtalet.
Enligt Staffan Widlert är ansvarsförhållandet i det nya avtalet tydligare reglerat vilket gör det lättare för båda parterna. Standarden kommer vara den samma som i dag, men möjlighet finns för Destination Gotland att öka trafiken. Det nya avtalet innebär fortsatt trafik till Nynäshamn och Oskarshamn med höghastighetsfärjorna som används i dag. Även i fortsättningen går det en båt på morgonen och två på kvällen. Antalet färjor i trafik ökas till fyra i stället för tre då båda småfärjorna sätts in i trafiken.
- Trafiken kommer att fortsätta hålla en bra standard, med en operatör som svarar för bra trafik, säger Staffan Widlert.
Destination Gotland var nöjda med avtalet, trots att det innebär större risker för rederiet.
- Vi är väldigt glada att vi lyckats få ihop det här avtalet och att vi får fortsätta att köra i sju år till. Men det är tuffare än tidigare och staten lägger över fler risker på operatören, säger Jan-Erik Rosengren vd Destination Gotland.

Inget tak för biljettpriser
Det nya avtalet träder i kraft i januari 2009 och under 2008 fortsätter det gamla avtalet att gälla. Möjlighet fanns att teckna avtalet i tio år, men det valde Destination Gotland bort eftersom färjorna skulle bli för gamla.
I det nya avtalet ansvarar Destination Gotland själva för intäktsrisker. Tidigare har staten ansvarat för stigande oljepriser. Nytt i avtalet är att Rikstrafiken står för hälften av kostnaden för ökade oljepriser, den andra står Destination Gotland för. Det genom att ha rätt att ta ut kostnadsökningen genom ökade biljettpriser. Med stigande oljepriser är det troligt att det kommer att handla om dyrare biljetter.
Destination Gotland har i det nya avtalet större frihet att variera passagerarpriset eftersom ett medelpris har satts. Medelpriset innebär en större frihet att variera priserna för olika avgångar. Medelpriset står i relation till oljepriset, vilket innebär att ett ökat oljepris betyder ett högre medelpris. Kampanjpriser blir aktuella, men trots möjligheten att höja biljettpriserna avsevärt för vissa avgångar tror inte Jan-Erik Rosengren att det kommer att bli aktuellt med kraftiga höjningar för vissa avgångar.
- I princip är det fri prissättning som gäller, men vår tanke är inte att höja priserna hur mycket som helst, då vill ju ingen åka, säger Jan-Erik Rosengren.
Men att Destination Gotland var den enda anbudsgivaren har varit ett problem. Processen för den nya upphandlingen startade för tre år sedan.
Längs vägen har andra rederier uteblivit. Det fick Rikstrafiken att starta en ny upphandlingsomgång. Violia i samarbete med Tallink var med, men lämnade inget slutligt anbud. Det har varit svårt att skapa en bra konkurrenssituation och i det läget utredde Rikstrafiken möjligheterna till ett statligt ägande. Rikstrafiken anser att det nya avtalet är dyrt, det har ökat från 240 miljoner till 400 miljoner och står för hälften av alla Rikstrafikens upphandlingar.
Innan nästa upphandlingsomgång vill Staffan Widlert att en oberoende utredning ser över hur intresset för att delta i upphandlingen kan förbättras i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om