Nu drar de igång Gotlands Restaurangprodukter

Eva Dahlberg och Micke Andersson har haft en mycket bra sommar med mycket folk på sin krog, Etelhemströsken. Det har gått en månad sedan de stängde . För deras del handlar det nu inte om att luta sig tillbaka och övervintra. Nej, nu startar de en helt ny verksamhet, som ser ut att kunna bidra till vintersysselsättningen.
GPR, Gotlands Restaurangprodukter, heter deras nya företag som innebär att de nu etablerar sig som återförsäljare av det mesta som en krögare behöver.

Gotland2003-09-23 04:00
­Hitills har gensvaret varit över all förväntan. Vi har fått en enorm respons, förklarar Eva Dahlberg.
Hon startade med stöd av familjen krogen Etelhemströsken 1998. Efter några inkörningsår är den nu en etablerad rörelse. Sonen Micke var bara 16 år då, men han har efter utbildning på Donnergymnasiets restaurangprogram axlat rollen som köksmästare vid 21 års ålder.
­Jag tänkte bli bonde, men jag ändrade mig och det har jag inte ångrat, berättar Micke.
Han trivs med tillvaron i restaurangköket även om det blir lång arbetstid under sommaren. Men krogen fungerar bara under den årstiden.
<span class=MR>Inga stora pengar</span>
Men, som sagt, mor och son har kommit på något som kan ge vinterjobb. Idéen är enkelt uttryckt att sälja allt från bestick till frysrum till krögarna. Det skall ske utan att man satsar några stora pengar på lagerhållning. Man skall försöka att sälja huvudsakligen via personliga kontakter, bilder och via referenser. Den som köpt en dyrare sak på maskinsidan, exempelvis, får vara beredd att visa sitt inköp för nästa intresserade kund.
­Det finns förstås inte en så stor marknad på Gotland, säger Eva. Vi kommer nog inte att tjäna så stora pengar, men vi är väl lite av eldsjälar.
Det nya företaget har knutit kontakter med en rad affärspartner som kan leverera produkterna. På maskinsidan skall Micke Andersson som säljare också svara för försäljningen i södra Sverige. Det kan bli mycket resande för hans del.
Men att den nya verksamheten skulle kunna bli så intressant, att de hellre skulle ägna sig åt den, än den till krog ombyggda tröskvandringen på gården därhemma, tror Eva och Micke inte för ett ögonblick. Och det vill de inte heller.
<span class=MR>Krögarträffar</span>
Hittills har nog det mesta av försäljningen av restaurangtillbehör skett genom att resande från olika firmor gjort sina nedslag på ön på vårkanten.
­Det så här års man skall vara i farten, tror Eva och Micke.
De tycker sig ha fått rätt i det antagandet. De har inbjudit till några Krögarträffar denna vecka och fått ett svar som var överraskande positivt. De har skickat ut 150 inbjudningar, väl medvetna om att många av adressaterna slutat för säsongen och kanske befinner sig på anna ort.
­Vi har fått anmälningar från 40 personer som vill komma hit till oss, berättar Eva. De representerar omkring 25 företag.
Kanske kan en bidragande orsak till intresset vara att det inte finns något tillräckligt väl fungerande nätverk för krögarna?
Förutom de som kommer till träffen är det ytterligare 25 som svarat att de inte kan komma men att de gärna vill ha besök.
Starten för det nya företaget ser däremot ut att gå bra.
Men intiativtagarna aktar sig för att ta ut något i förskott.
­Det visar sig om några år om det här går eller inte, säger Eva Dahlberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om