Nu ger kammarrätten godkänt för ritningarna till Kinafärjorna

De fackliga organisationerna hade ingen framgång. Rederiet fick rätt på alla punkter.
Detta kan konstateras sedan kammarrätten i Stockholm nu i en dom slagit fast att det var rätt av Sjöfartsverket att godkänna Gotlandsbolagets ritningar till de nya Kina-byggda snabbfärjorna.
Kammarrätten har tagit nära nog tre år på sig för att komma fram till sitt beslut.

Gotland2004-09-09 04:00
Ärendet har minst sagt varit långdraget.
- 7 december 2000:
Gotlandsbolaget lämnar in ritningar, som gäller ett planerat bygge av snabbfärja. Färjan skall byggas i Kina.
Ritningarna visar att fartyget kommer att byggas med en gemensam mäss för hela besättningen. Denna mäss kommer att få sitt dagsljus genom skylight. Inga ventiler alltså. Ritningarna visar också att hytter för förste fartygsingenjören, överstyrman och steward kommer att byggas utan separat sovhytt. (Befälhavaren och tekniske chefen får hytter med dagrum och separat sovhytt.)- 13 februari 2001:
Sjöfartsverket godkänner ritningarna.
Det framgår av bifogade protokoll att fackliga organisationer haft invändningar mot planerna.
- SEKO sjöfolk har sagt ja till gemensam mäss medan Sjöbefälsförbundet och Sveriges Fartygsbefälsförening varit negativa.
- All tre organisationer tycker att dagsljus i mässen bör komma från ventiler och inte från skylight.
- Sjöbefälsförbundet och Sveriges Fartygsbefälsförening anser att förste fartygsingenjören, överstyrman och steward bör ha hytter med särskild sovavdelning. De fackliga organisationerna överklagar sedermera Sjöfartsverkets beslut till länsrätten i Stockholms län. Länsrätten avkunnar sin dom den 5 oktober 2001.
- 5 oktober 2001:
- Länsrätten ändrar inte på något när det gäller ljusinsläppet i mässen. Det är alltså godkänt för skylightljus.
- Länsrätten ändrar inget när det gäller beslutet om gemensam mäss för befäl och manskap.
- Länsrätten beslutar däremot att upphäva Sjöfartfsverkets beslut när det gäller utrymmena för förste fartygsingenjören, överstyrman och steward. Länsrätten finner att Sjöfartsverkets beslut att godkänna rederiets lösning strider mot bostadskungörelsen. De tre befattningshavarna skall alltså ha utrymmen med separata sovhytter och dagrum.
- 7 september 2004:
Det har gått nästan tre år sedan länsrätten meddelade sin dom. Nu kommer kammarrätten med sin dom efter det att de fackliga organisationerna vänt sig dit med överklaganden. Även Gotlandsbolaget har överklagat den del som gått bolaget emot i länsrätten.
Kammarrätten kommer efter en mångordig skrivning omfattande 15 A 4-sidor fram till följande:
- Sjöfartsverkets beslut från 13 februari 2001 fastställes.
Detta innebär att kammarrätten går in och ändrar beslutet i länsrätten om att de tre befattningshavarna skall ha separata sovrum och dagrum i sina hytter. Beslutet innebär att de fackliga organisationerna nu mer än tre år efter att de framförde sina invändningar måste konstatera att de inte nått någon framgång . Rederiet behöver inte ändra något i sina ritningar till de fartyg som nu dagligen sedan lång tid är i trafik mellan ön och fastlandet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om