Nu har de hittat formen
Det är bristen på personal som är det största bekymret för båtbyggeriet Frisk & Ljung AB i Valleviken.I en lokal som en gång i tiden tillhörde cement- fabriken på orten tillverkas stora klassiska platsbåtar. Tillverkningstaken skulle kunna vara högre. Det finns efterfrågan på de båtar som man nischat in sig på, men företaget vågar på grund av personalbristen inte ta åt sig för mycket jobb.
Man kan med fog påstå att båttillverkningen återupptogs. När Lars Ljung slog sig ner här 1971 startade han med tillverkning av betongbåtar och det var en verksamhet som pågick fram till 1976. Vid det laget blev konkurrensen med båtar tillverkade i plast övermäktig.
I nästan 25 år tillverkades inga båtar, men 1999 satsade man på nytt.
Att tillverka båtar i plast är en verksamhet som kräver många miljöhänsyn och det var därför förenat med en hel del kostnader att dra igång.
<span class=MR>Ingen massproduktion</span>
Nu tre år senare kan Lars Ljung på sitt kontor med utsikt över större delen av själva Valleviken och med den egna bogserbåten Harding i blickfånget konstatera att den nystartade båttillverkningen i stort sett går runt ekonomiskt av egen kraft.
4-5 man sysselsätts och två tre båtar om året släpps ut. Ambitionen har aldrig varit att starta någon masstillverkning , men lite längre än nu hoppas man kunna nå.
Men, som sagt, svårigheten ligger i att hitta rätt personal i tillräcklig omfattning.
Det har varit lite trögt på den fronten hittills, berättar Lars Ljung.
Man kan inte räkna med att hitta utbildad personal och då måste man satsa på att utbilda personal som man sedan givetvis vill behålla i verksamheten.
Båtbyggeriets läge i Valleviken har dessvärre inte varit till fördel när det gällt att behålla personalen.
För att det hela skall bli lönsamt måste man upp i en viss volym och till den volymen har man inte nått ännu.
På planen runt tillverkningslokalen ligger ett antal stora formar. Det är de som är förutsättningen för tillverkningen.
Formarna har Frisk & Ljung fått tillgång till eftersom man samarbetar med konstruktörerna.
Den som seglar känner säkert igen båtnamn som Allegro, Fortissimo (Norlin-båtar), Overseas (konstruerad av Rolf Eliasson) samt Swede 52 Swede 41 och Wasa 53. Det är sådana båtar som kan få se dagens ljus i Valleviken. Det är båtar som kan kallas klassiska.
Under den gångna veckan skickades skrovdelen till en Wasa 53 till Södertälje för vidare behandling på ett varv där. Siffran 53 är båtens längd i fot. Det betyder att den är 16 meter och därmed ett rejält bygge.
<span class=MR>Som rymdmän</span>
Inne i båtbyggeriet pågår just nu jobbet med att färdigställa däcket. Vi hittar Jan-Olof Westerqvist och Anders Carlsson i full färd med att slipa däcket.
De ser ut som rymdmän när de jobbar. Slipdammet syns och känns tydligt i lokalen och man förstår var för de båda har en omfattande skyddsutrustning på sig.
Om ett par veckor skall däcket skickas till samma adress i Södertälje som skrovet har gått.
I gengäld har man fått en form till en Swede 41:a som är nästa projekt för båtbyggeriet.
Swede-båtarna görs helt färdiga i båtbyggeriet, de andra färdigställs i allmänhet på annat håll. Fortissimo-båtarna skickas exempelvis vidare till Holland.
Det finns en beställare till alla båtar som byggs i Valleviken.
Lars Ljung avslöjar att man nu för förhandlingar om tillverkning av ett antal Swede 41-båtar för leverans till Amerika.
Innan man kan gå in i en sådan affär måste man troligen förvissa sig om att man kan nå till rätt nivå när det gäller antalet anställda i tillverkningen. Minst åtta man skulle behövas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!