Nu har snart Uniguide fyllt huset i Burgsvik med anställda
När det går bra för kommunägda Telge Energi i Södertälje blir det nya jobb i Burgsvik.Denna regel har återigen besannats. Energibolaget har fått många nya kunder på den senaste tiden och nu utökas därför antalet anställda vid Uniguide i Burgsvik. Det rör sig denna gång om ett tiotal jobb, varav de allra flesta redan är tillsatta.
<span class=MR>15 enbart för Telge Energi</span>
Telge-gruppen i Burgsvik leds av Helene Sundqvist. Hon har en styrka på 15 personer som jobbar enbart för denna kund. Inom företaget finns ytterligare 15 anställda som kan de frågor som dyker upp rörande energibolaget. Saken är nämligen den att det inte bara är att "svara i telefon". Det gäller att vara kunden behjälplig med de frågor han har, och den som har sett en elräkning vet att en sådan kan leda till ganska komplicerade frågeställningar.
Det behövs en viss flexibilitet. Flödet av frågor är aldrig konstant utan tenderar att gå i topp när fakturorna har skickats ut.
Försäljningschefen vid Uniguide, Anders Thomasson, är glad över att företaget kan expandera. Och sanningen är att man nu snart har fyllt huset i Burgsvik med verksamhet. Det ser man också när man vandrar omkring i lokalerna.
<span class=MR>Snart fullt i Burgsvik</span>
Det är inte bara Telge-uppdraget som utökas. Även på andra fronter är Uniguide framgångsrikt. Under den senaste tiden har man rekryterat ny personal och i mitten av september kommer 15 nya anställda att träda i tjänst. Det rör sig då om timanställd personal som till en del kommer att utföra arbete på kvällstid.
Det finns förhoppningar om att en nyligen lämnat offert också skall resultera i ytterligare fem nya jobb.
Det handlar om jobb för en större bank, säger Anders Thomasson, men vill inte precisera närmare.
Snart är därmed alla de 60 arbetsplatserna som finns i huset tagna i anspråk. Efter detta finns det möjligen plats för att utöka de befintliga uppdragen. Men det blir svårt att plocka in nya uppdrag och Anders Thomasson gör ingen hemlighet av att man har planer på att starta en filial på någon annan ort på Gotland. Vilken ort som är aktuell kan han inte säga.
<span class=MR>Telge-hatten</span>
Telge Energi och Uniguide har funnit varandra. Hur de fann varandra är inte någon särskilt romantisk historia. Telge sökte hjälp via annons och Uniguide svarade. Samarbetet har redan varat i flera år och det utökas nu alltså.
I går var Telge Energis vd Johan Öhnell och försäljningschefen Eva Edlund i Burgsvik för att utbilda den nya personalen. På Telge Energi brukar man tala om att ta på sig "Telge-hatten". Det är ett uttryck som används för att poängtera att man håller sig med en särskild företagskultur, en kultur där man bemödar sig om att bemöta kunderna på ett speciellt sätt. Det är den kulturen man vill överföra till det gotländska företaget och det tycker man sig ha lyckats mycket väl med hittills. Personalen i Burgsvik har långtgående mandat när det gäller att teckna avtal och besvara frågor om fakturorna med mera.
Telge Energi är i grunden ett kommunalt energibolag, som i sin helhet ägs av Södertälje kommun. I dag har detta bolag 145 000 kunder och 100 000 av dessa finns utanför Södertälje. Alla dessa 100000 har själva aktivt och av egen fri vilja valt att köpa sin energi från Telge.
<span class=MR>18 månaders avtal</span>
Grunden i framgången är att kommunen har gett energibolaget mandat att utöka. Detta skedde när avregleringen av elmarknaden gjordes för fyra år sedan. Bolagets idé är att förmedla energi, men inte att producera på egen hand.
Då när avregleringen infördes fick alla veta att det var möjligt att byta elleverantör, men det är ganska få som har bemödat sig om att ta reda på hur detta byte går till. Telge Energi och dess kundtjänst svarar gärna på hur bytet går till- och man är naturligtvis inte sen att tala om vilket bolag man skall vända sig till.
Det är en orsak till framgången.
En annan orsak är att man har varit lyhörd för kundernas önskemål och infört ett avtal som sträcker sig över 18 månader. Tidigare var det så att avtalen löpte ut mitt i vintern då man riskerar att åka på en riktig smäll när man tecknar nytt avtal. 18 månadersavtalet gör att man kan övervintra utan att riskera några chockhöjningar.
Telge Energi uppskattar det faktum att Uniguide inte alls har den personalomsättning som ett tidigare anlitat Stockholmsföretag hade. Och man uppskattar flexibiliteten.
Johan Öhnell tror på en fortsatt ökning av elkunder för Telge Energis del.
Hittills har bara tio procent av svenskarna varit aktiva och valt elbolag. Ännu så länge har det här bara börjat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!