Region Gotland drar nu igång upphandlingen för de som vill syssla med destinationsmarknadsföring och servicetjänster inom turism, möten, evenemang, bo och leva samt näringslivsservice på ön. Anbuden ska vara lämnade senast den 2 maj, och tanken är att verksamheten ska vara igång till årsskiftet.
I dagsläget är det tre olika aktörer som ägnar sig åt det som regionen nu vill ska samlas under ett paraply. Dels Gotlands turistförening, dels Tillväxt Gotland och dels regionen själv.
Många krav
Anbudsunderlaget innehåller en utförlig kravlista på den privata aktör som vill ta på sig uppdraget att realisera regionens visioner för hur människor ska lockas till Gotland för att "bo och leva, verka och etablera, samt besöka".
Vikten av att stärka varumärket Gotland understryks, liksom vikten av att få en samlad marknadsföring för näringslivet. Den privata aktör som får uppdraget förväntas vara lojal mot Region Gotland och agerar neutralt och opartiskt.
Region Gotland kommer att ge företaget direkta uppdrag och löpande stämma av hur verksamheten sköts. Utvecklingen av metoder, teknik och säljkampanjer kommer att kunna justeras i samband med de kvartalsrapporter som begärs.
- Det här är något helt nytt för oss, så vi börjar med att teckna avtal på tre år med möjlighet till förlängning i två år, säger utvecklingsdirektör Per Lindskog.
Värt nio miljoner
Anbudet är värt cirka nio miljoner kronor, ungefär lika mycket som det kostar regionen i dag att själv utföra en del av det som ingår i det nya uppdraget och att bekosta projekten Tillväxt Gotland och Gotlands turistförening.
Verksamheten ska förläggas till Donnerska huset. Placeringen är inte förhandlingsbar, men då står regionen för hyreskostnaden inklusive el, värme, VA, sopor, städning, visst underhåll och tillgång till teknik och säkerhetssystem. Dessutom kommer regionen att betala högst 300 000 kronor för en ny webbsajt.
Flera företag har redan visat intresse, säger Per Lindskog, men vill inte avslöja vilka. Tanken är nu att marknadsföra uppdraget över hela landet.
Gemensamt bolag
Tillförordnad turistchef Mats Jansson på Gotlands turistförening ska nu titta på handlingarna tillsammans med Tillväxt Gotland. Planerna är att bilda ett gemensamt bolag.
- Det är klart att vi är intresserade. Men vi har väntat på anbudsunderlaget för att se hur vi ska kunna formera styrkorna i ett eventuellt bolag, säger Mats Jansson.
Men han är inte glad över bindningen vid Donnerska huset, som han inte tycker har ett bra läge. Och han tycker inte att det finns fog för spekulationerna om att uppdraget har skräddarsytts för att passa det nya bolaget.
- Det finns klara möjligheter för andra intressenter att hitta andra lösningar än vad vi kan göra. Och jag hoppas att det finns konkurrens, om man då vinner upphandlingen blir det ett kvitto på att man har ett bra anbud.