Nu krävs hårdare tag mot rattfyllerister
Motormännen kräver hårdare tag mot rattfyllerister. Organisationen vill att det ska bli lättare för polisen att beslagta bilar som körs av återfallsbrottslingar.
Hans Jonsson, Klintehamn, skrev på Thomas Nilssons namnlista. "Man blir förbannad när man läser om olyckor där förarna kör rattfulla gång på gång", säger Hans Jonsson.
Foto: krister nordin
Kampanjen är nationell och ska påverka justitieminister Beatrice Ask att skärpa lagarna, hoppas organisationen.
- Folk är överlag positiva till det här. Av hundra personer är det kanske två som inte velat skriva på, berättar Göran Erickson, Motormännen.
En stor andel av bilarna som stoppas i samband med alkohol- och drogfylla är belagda med körförbud, oförsäkrade och har oklara ägarförhållanden.
Vem som äger bilen måste enligt den nu gällande lagen vara klarlagt innan polisen kan förverka fordonet.
En utredning från 2004 föreslog att det skulle bli lättare för polisen att beslagta de bilar som används av alkohol- och drogpåverkade förare.
Kräver lagändring
Motormännen kräver nu att regeringen tar vara på slutsatserna i utredningen och ändrar lagen.
Och de får medhåll av polisen.
- Kampanjen är vettigt. Lagen känns tandlös när förare kan använda bilarna igen och utsätta andra för fara, säger Pelle Zettervall, trafikpolis.
Drygt 30 procent av rattfylleribrotten är återfall.
Varje dygn sker mer än 15000 rattfyllekörningar i Sverige.
25 procent av dödsolyckorna i trafiken orsakas av fulla förare.
Varje år dör 150 personer i alkoholrelaterade olyckor, medan 1 800 skadas svårt.
Källa: Motormännen
Varje dygn sker mer än 15000 rattfyllekörningar i Sverige.
25 procent av dödsolyckorna i trafiken orsakas av fulla förare.
Varje år dör 150 personer i alkoholrelaterade olyckor, medan 1 800 skadas svårt.
Källa: Motormännen
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!