Nu sänker vi farten på ön

Om drygt en vecka börjar omskyltningen av de gotländska vägarna - i mitten av december har hela ön fått nya hastighetsbegränsningar.Då har Gotland bara tre 90-vägar kvar. Samtidigt har flertalet 70-vägar höjts till 80 kilometer i timmen.- Vi tror att man riskerar att få sämre rustade vägar om man sänker standarden på dem, säger Anna Törnfelt, ordförande för LRF Gotland.

Foto: Christer Nilsson

Gotland2009-10-29 04:00
I går offentliggjordes de nya hastigheterna i hela landet, och på Gotland var det regionchefen och vägdirektören för Vägverkets Region Stockholm, där även Gotland ingår, som presenterade beslutet.
- Vi har haft en bättre dialog på Gotland än på andra ställen, säger Christer Agerback om den stora översynen av landets hastigheter.

Bara tre kvar
Beslutet ligger helt i linje med det förslag som GT redan presenterat.
Det innebär i korthet att ön får tre 90-vägar kvar: länsväg 140 Visby-Roma, länsväg 148 Lärbro-Fårösund, och länsväg 140 från Tofta halvvägs mot Klintehamn.

70 blir 80
Dessutom har ett antal tidigare 70-vägar höjts till 80, vilket tillsammans med de 90-vägar som sänks till 80 ger en jämnare trafik.
- Det finns en oro för vad som händer om man inte kan genomföra alla föreslagna åtgärder. Men det måste in åtgärder för att alla 80-vägar ska komma upp i acceptabel standard, fastslår Christer Agerback, som dock inte vill ange hur stort tillskott Vägverket kan ge, eftersom detta beslutas i början av 2010 då man klubbar en ny åtgärdsplan för hela Sverige.

Får sämre vägar
LRF Gotland är en av de remissinstanser som motsatt sig förslaget.
- Vi tror att vi riskerar att få sämre rustade vägar om man sänker standarden, säger LRF:s ordförande Anna Törnfelt.
Hon anser att olycksrisken kommer att finnas kvar, eftersom många kör för fort redan i dag.
- De flesta som är inblandande i dödsolyckor kör för fort oavsett vad det står på skylten, och många i dödsolyckor är alkohol inblandat. Säkerhet har inte bara med hastighetsbegränsningarna att göra, menar Anna Törnfelt.
Den 10 november påbörjar Vägverket omskyltningen av Gotland. Arbetet inleds längs länsväg 140 och sedan jobbar man sig norrut. 18 december ska cirka 1 000 nya skyltar ha satts ut - då gäller de nya hastigheterna över hela ön.

PDF Klicka för att se PDF 

Så här tyckte remissinstanserna på Gotland om Vägverkets förslag:
Länsstyrelsen: tillstyrker förslaget, betonar vikten av extra medel för att genomföra vissa föreslagna åtgärder.
Polismyndigheten: har inget att erinra.
Kommunen: förutsätter att statliga medel bekostar de trafikhöjande åtgärder som föreslås, främst för att föreslagna 80-vägar ska kunna förbli just 80-vägar och inte sänkas till 70 på grund av bristande säkerhet.
Gotlands åkeriförening: tillstyrker förslaget.
Tillväxt Gotland: anser att det är oacceptabelt att så få sträckor klarar den nya 90-normen, tycker att det borde finnas möjlighet till variationer i hastighetsgränserna beräknat på trafiktäthet under olika säsonger eller tider.
LRF: anser att det är oacceptabelt att så få sträckor klarar 90-normen.
Motormännen: anser att förslaget är "i stort sett accaptabelt", men diffrentierade hastigheter för sommarsäsong och övrig tid borde finnas i större utsträckning.
Länsbygderådet: önskar behålla så många 90-vägar som möjligt, anser att övriga vägar rustas upp till åtminstone 80-standard.
Sveriges Motorcyklister Gotland: anser att variabla hastigheter bör användas i betydligt större utsträckning.
Källa: Vägverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!