Nu satsar banken på hembesök

Har kunderna behov av att få besök av bankpersonal? Att få hjälp med bankärendena vid köksbordet? När Sparbank kommer att erbjuda sina kunder den här servicen från och med januari - ett nytt grepp i bankvärlden.

Foto: Tobias Wallström

Gotland2009-11-26 04:00
I dag förväntas nästan alla ha en dator hemma där man sköter sina bankaffärer. De stora bankerna minskar sin personal och satsar på ohyggligt stora datasystem för att kunderna i ännu större omfattning ska kunna sköta sina bankkontakter hemifrån. Blir samhället allt mer opersonligt?
I När finns en liten bank som går mot strömmen. Här satsar man i stället på hembesök. I slutet av varje månad när räkningarna ska betalas erbjuder man sig att komma hem till kunden och hjälpa till med detta. För servicen betalar kunden tre tior för att täcka bilkostnaderna. Även andra bankärenden kan kunderna få hjälp med, som till exempel låneärenden, mindre summor och rådgivning.
Martin Sjöli, bankens vd, förnekar inte att det här är en form av ställningstagande mot den trend som de större bankerna följer:
- Vi vill ha relationer till våra kunder.

Tid att umgås
Kundägda När Sparbank har haft sitt kontor i församlingshemmet sedan den etablerades 1878. Martin Sjöli har arbetat där sedan den 1 mars i år. Banken har två anställda till, Annli Alfström och Ulla Malmqvist.
Att arbeta på en mindre bank är lite annorlunda.
- Det känns lite löjligt att kalla sig vd i den här situationen. Jag har ingen erfarenhet av att arbeta på en större bank och kan därför inte jämföra, men jag trivs otroligt bra här. Det är en trivsam och familjär miljö där vi försöker satsa på att vara sociala. Om en kund känner för att prata en stund så tar man sig tid till det, konstaterar Martin Sjöli.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om