I år och de kommande åren har regionens vägavdelning fått tio miljoner i beredningsinvestering att förhålla sig till, vilket inte riktigt räcker hela vägen.
– Men det räcker en bit, och det är ändå bättre än för ett antal år sedan då vi bara kunde lappa och laga. Nu kommer vi kunna ta en hel väg från början till slut, säger Ulf Malmgren på regionens vägavdelning.
Enligt Ulf sparkar beläggningssäsongen i gång i slutet av april, och beroende på hur bra det går kan allt vara klart till semestern. Men det kan också dra ut på tiden till november, enligt Ulf.
– Vi kan inte säga vilka veckor det kommer vara arbete på vilka vägar. Det får entreprenören avgöra och det har vi inga åsikter på. Men vi har inte fått den planeringen än.
Klart är i allafall vilka vägar som ska få antingen ny varm massa-beläggning eller tankbeläggning. Vilken metod som används beror på en rad olika faktorer som hur mycket vägen slits och hur tung trafik som ska färdas där.
Regionala vägar som ska få ny varm massa-beläggning är Kolonigatan, Allégatan, Lännaväg-Follingboväg, Langs väg, Visborgsallén-Trv.562, Polhemsgatan, Brömsebroväg-Jägargatan. Men även södra sidan av Bingebygatan och Kolonigatan samt delar av Östra Vi kommer få underhållsbeläggning.
Men även enskilda vägar med statsbidrag kommer få ny tankbeläggning:
Hjortersvägen i Hejde. 2-500 Hoburgsgubben i Sundre. 140-3A Nisse i Hablingbo- 624-Slumre i Vallstena. Gutebyvägen i Tofta. 556-557 Kaupungs i Ardre.
Trafikverket har sin plan klar där fyra av statens vägar kommer få ny tankbeläggning liksom hjulspåren på ytterligare tre vägar får ny beläggning. Deras arbete kommer att pågå mellan den 18 och 28 april. Dessa vägar är:
Väg 536 vid Lau-Garda brandstation. Väg 562 Ajmunds-Tomsarve där det blir fläckvis lagning. Väg 601 vid Tofta Bjärs-Eskelhem. Väg 712 vid Hallsarve-Goks.
På väg 148 mellan Tingstäde och Bunge, väg 562 mellan Ajmunds och Tomsarve samt på väg 699 mellan Broa och Fårö kyrka gör Trafikverket så kallade spårytelagningar vilket innebär att de enbart lägger tankbeläggningen i hjulspåren och inte på hela vägbanan.
– Tänk på att sänka hastigheten och ta hänsyn till dem som arbetar på vägen, din fart förbi är deras arbetsmiljö, säger projektledare Bob Kolmodin på Trafikverket.