Nu slipper man frakta avfallet till fastlandet

Efter en investering på 4-5 miljoner kronor kan nu Swedish Meats slakteri i Visby upphöra med den dyrbara transporten av rent slaktavfall och döda djurkroppar till fastlandet. I den nyligen testkörda och godkända anläggningen förvandlas slaktavfall till produkten biomal, det vill säga ett bränsle som kan användas i vissa värmeanläggningar.
- Vi skulle gärna se att man kunde bränna det på Gotland, men det är tyvärr inte möjligt ännu, säger platschefen i Visby, Kurt Hallbom.

Gotland2006-01-14 06:00
Verksamheten vid Visbyslakteriet genererar dagligen 20 ton slaktavfall. Dessa stora volymer har hittills i obearbetad form transporterats i containrar till fastlandet med färja i stort sett dagligen.
Även kadaver av självdöda djur som kommit in från gårdarna har transporterats på samma sätt.
I all tysthet byggde man under förra året vid Visby-slakteriet en anläggning, i vilken man kan processa avfall och djurkroppar och få ut en produkt som är möjlig att använda som bränsle.
- Det som är speciellt för oss här i Visby är att vi även kan ta hand om hela djurkroppar, säger platschefen Kurt Hallbom. Det tror jag inte att man kan på andra ställen där den här konverteringen finns.

Kross och kvarn
Processen som leder fram till slutprodukten biomal ( ett ord som är godkänt som nytt ord av Svenska språknämnden) är på papperet ganska enkel. I ett första steg går materialet genom en stor kross som delar sönder det. Här kan det alltså även handlar om hela djurkroppar. I nästa steg finfördelas materialet i en kvarn så att största storlek blir 16 millimeter. Man syresätter också materialet.
Slutprodukten påminner utseendemässigt om köttfärs. Det är alltså ett blött material som måste förbrännas vid mycket hög temperatur.
Slakteriets konverteringsanläggning är färdigbyggd, testkörd och godkänd för användning fram till 30 juni i år. Under tiden fram till detta datum skall man dokumentera det som händer vid anläggningen för att ett mer permanent tillstånd sedan skall kunna utfärdas.
För slakteriets del innebär den nya hanteringen en bättre ekonomi. Visserligen kan man inte ta betalt för biomal men det kostar betydligt mindre att bli av med det än med det rena slaktavfallet. Kurt Hallbom räknar med att investeringen skall vara betald på ett par år.

200 ton per dag
Anläggningen är dimensionerad för att ta hand om 200 ton om dagen, alltså tio gånger mer det avfall som kommer från slakteriet. Överdimensioneringen hör samman med att man skall kunna ta hand om hela kadaver. Den ger också möjligheter att ta in avfall utifrån om det skulle bli aktuellt. Det är ju inte precis okänt att fågelnäringen på ön dras med stora problem när man skall göra sig kvitt höns som gjort sitt. Lösningen på sikt kanske finns i slakteriets nya anläggning.
Ännu så länge måste man alltså transportera biomal från Gotland till fastlandet. Detta har att göra med de krav på deponi som finns, det vill säga att askan efter förbränningen av det till bränsle förädlade slaktavfallet måste tas om hand på ett speciellt sätt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om