Nuvarande avtal blev ett kort avtal, och just nu pågår upphandlingen av Gotlands nya kollektivtrafik och skolskjutstrafik som den här gången kommer att gälla betydligt längre, nämligen i tolv år.
Det nya avtalet sträcker sig från 2023 till 2035, och anbud kan skickas in till och med den 8 februari.
– Det här är en viktig upphandling för Region Gotland och alla olika intressenter som använder kollektivtrafiken. Alla anbudsaktörer inom EU ska ges samma chans inom ramen för de krav som anges och är rimliga för att uppfylla anbudet och som kan leverera tjänsten på bästa sätt, säger Jyrki Vainio, enhetschef för teknikförvaltningen på Region Gotland i ett pressmeddelande.
Vilket trafikföretag som helst inom EU kan lämna anbud, och det finns ingen begränsning i antalet anbudssökande.
"För att säkerställa rättssäkerheten i processen utgår vi från de fem grundprinciper som genomsyrar upphandlingslagstiftningen: icke-diskriminering, likabehandling, proportionalitet, öppenhet, ömsesidigt erkännande. Som organisation är det viktigt att vi är sakliga och följer de lagar som finns. Upphandlingslagstiftningen syftar till att främja fri konkurrens. Det får inte förekomma lojalitet mot några av det egna landets leverantörer eller tidigare leverantörer", skriver Nanna Sörling, upphandlingschef för RSF Ekonomi i pressmeddelandet.
Den nuvarande korta avtalstiden har tidigare varit ämne för het debatt.