Ny begränsning av farten i Visby

Nya hastighetsbegränsningar har dykt upp på flera ställen i Visby.Men i vissa fall är det bara en rekommendation, inte ett krav.- Det får ses som en tillfällig begränsning, säger tekniska nämndens ordförande Kjell Skalberg om de nya 30-skyltarna på Broväg.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2008-10-21 04:00
På ett par ställen i Visby och ett i Hemse har man på senare tid begränsat hastigheten till 30 kilometer i timmen. Men skyltarna som anger detta är inte de "vanliga" gula, runda med röd ram och talet 30 i svart, utan den fyrkantiga blå, med vita siffror.
- Vägen är egentligen inte byggd för att vara en 30-väg, men omständigheterna och trafikmiljön gör att 30 är den lämpliga hastigheten, motiverar Kjell Skalberg (c), ordförande i tekniska nämnden.

Praxis kring skolor
De aktuella vägsträckningarna i Visby är den del av Broväg där Guteskolan ligger och där eleverna från Christopher Polhemgymnasiet passerar och vägen förbi högskolan i hamnen. Sedan tidigare sitter liknande skyltar på Lännavägen förbi Humlegårdsskolan.
I Hemse rör det sig också om den vägsträcka där många skolelever passerar.
- Det är praxis att det ska vara 30 kring skolor, kommenterar Kjell Skalberg.
I ett längre perspektiv finns också beslut om att göra om Broväg, från Norrgattrondellen till Bingers kvarn. Bland annat ska körfilerna göras smalare och avskiljda gång- och cykelbanor ska till på sidorna.
- Broväg är inte byggd som en 30-väg ska vara. De skyltar vi satt upp nu är för att snabbt få till en säkrare miljö för skolan, säger Kjell Skalberg.

Även i bostadsområde
Ombyggnationen ligger dock en bit fram i tiden.
- År 2009 behöver vi på oss för det.
Även bostadsområdet i norra Visby mellan Lummelundsväg och Broväg har fått 30-begränsning, och samtidigt är ännu en hastighetsbegränsning beslutad i samma område: Atlasgatan, genomfarten mellan Statoil på norr och Lummelundsväg, ska få 40 kilometer i timmen som högsta tillåtna hastighet. Här handlar det inte om en rekommendation, utan om ett förbud mot att köra fortare än 40.
- Det är trångt och många utfarter, men det är inte riktigt ett bostadsområde, motiverar Kjell Skalberg förändringen.
Från polisens sida är man nöjd med de nya begränsningarna kring skolorna.
- De flesta tror nog att den blå 30-skylten är ett förbud, inte en rekommendation. Och det är ju bra om de följer rekommendationen, anser Roger Nyd, trafikansvarig inom Gotlandspolisen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om