Ny färjemodell kan ge vägpris

Separera gods och passagerare. Sätt in katamaraner till Nynäs och Oskarshamn sommartid och långsammare färja till Oxelösund vintertid. Förslaget skulle spara 200 miljoner och halvera utsläppen.

Enligt det danska rederiet trafikeras Bornholm med fartyget Leonora Christina i fem meter höga vågor. Katamaranen går med 1400 passagerare

Enligt det danska rederiet trafikeras Bornholm med fartyget Leonora Christina i fem meter höga vågor. Katamaranen går med 1400 passagerare

Foto: Rederi Faergen

Gotland2012-09-01 09:40

Samtidigt som upphandlingsunderlaget inför kommande gotlandstrafik slutförs presenteras en helt ny lösning på färjeförbindelserna.
Separera godstransporter från passagerartrafik med långsammare färjor till Oxelösund. Under sommartid låta två stora katamaraner trafikera Nynäshamn och Oskarshamn. Hastigheter på 36 knop gör att man skulle hinna med tre turer till vardera hamn per dygn. Vintertid åker passagerarna till en enda hamn, Oxelösund.
Modellen har arbetats fram på Kungliga tekniska högskolan, av Simon Börjesson och Philippe Ghawi, i första hand för att visa att trafiken kan bedrivas på mer energieffektivt än i dag.

Spar miljö och pengar
Att genomföra vägpriser som Gotlandsupproret och nätverket Vägpris.nu krävt skulle kosta 200 miljoner kronor. Modellen från KTH spar den summan. Samtidigt som koldioxidutsläppen nära halveras mot dagens.
– Vi vill visa att om man prioriterar energi kan man ändå komma väldigt långt. Någon skulle behöva titta på vad biljettpriset skulle bli med resultaten från den här modellen, säger Philippe Ghawi.
Lösningen finns i den uppdelade trafiken mellan gods och passagerare. Gotland skulle i förslaget sommartid få en helt ny typ av fartyg. Drygt hundra meter långa katamaraner med plats för 1 400 passagerare. Redan i dag finns sådana i trafik mellan Bornholm och Ystad.

Nya perspektiv
Modellen presenterades i augusti och responsen blev mycket större än vad Simon Börjesson och Philippe Ghawi kunnat ana.
– Det går att tänka på ett annat sätt, men det är inte upp till oss att bestämma hur trafiken ska utformas, säger Philippe Ghawi.
Modellen ger inte ett färdigt förslag och alla parametrar finns inte med. Men genom att utgå från andra förutsättningar hoppas männen bakom förslaget lyfta frågan om en miljövänligare trafik.
 
Reaktioner
Det nya sättet att se på gotlandstrafiken möts av blandade reaktioner.
– Förslaget är spännande. Jag är glad att andra tittar på trafiken, vi sitter fast i våra inkörda spår, säger landshövding Cecilia Schelin Seidegård.
Vintertrafik till Oxelösund med längre bilresa till Stockholm som följd vore, enligt landshövdingen, en stor nackdel. Men hon menar att det är viktigt att titta på helheten och om det finns andra vinster.
Per Lindskog, Region Gotlands representant i styrgruppen, som just nu jobbar fram underlag till nästa upphandling är tveksam.
– Från Gotlands sida hävdar vi två hamnar på fastlandet, tillgängligheten till Gotland blir för dålig med en hamn, säger Per Lindskog.
Att separera gods från passagerare ser han också som en svårighet, med den väl uppbyggda logistik som finns i dag.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!