Ny guide förenklar val av äldreboende

Äldreomsorgen på Gotland är överlag rätt bra, men får dåliga betyg på grund av låg personalkompetens och att väldigt många är deltidsanställda.Däremot får kommunen toppbetyg vad gäller stöd till närstående.

Foto:

Gotland2008-04-01 04:00
Socialstyrelsen har satt omdömen på 2 100 äldreboenden i Sverige. Man har frågat verksamheternas chefer saker som hur många anställda man har, vilken utbildning personalen har och om de boende får välja mat själva.
Målet är främst, enligt Socialstyrelsen, att Äldreguiden ska vara en vägledning för äldre och deras anhöriga, när de ska välja stödboende. Guiden kan också ge personal, chefer och beslutsfattare en vink om hur väl verksamheten fungerar.
Utöver guiden har Socialstyrelsen också genomfört en kommunenkät, där hemtjänst och andra stödformer betygsatts.
Resultaten från de båda mätningarna är, när man granskar frågekriterierna, snarlika.

Bra och sämre
Ett urval av omdömena:
Äldreomsorgen får lågt betyg för personalens kompetens, alltså vilken formell omvårdnadsutbildning de har.
Kommunens äldreomsorgschef Mariann Godin Luthman är inte förvånad och konstaterar att man dels redan arbetar för att höja befintlig personals kompetens, dels att man kommer att höja utbildningskraven för ny personal.
 Kontinuiteten är dålig. Kommunen har många deltidsanställda och många vikarier, vilket gör att de boende i sin vardag får vård och omsorg av många olika människor. Socialchef Lena Lager påpekar att verksamheten bedrivs dygnet runt och är mycket personalkrävande, vilket gör att det alltid är mycket folk "i omlopp". Man försöker dock förbättra situationen.
 Maten får bra betyg. De boende får ofta olika valmöjligheter.
De boende ges god delaktighet i att utforma det stöd de behöver.
 Närståendestödet får toppbetyg: 5,0. Kommunen är riktigt bra på att erbjuda avlösning och trygghetsplatser vid akuta vård- eller stödbehov.

Trubbigt instrument
Äldreguiden finns från och med i går på Socialstyrelsens webbplats och visar serviceboendenas omdömen inom områdena delaktighet, personaltäthet, personalens kompetens, ledning, mat och kontinuitet.
Betygsskalan är 1-5, där 5 är bäst.
Social- och omsorgsförvaltningens utvecklingschef Eva Sellberg menar att Äldreguiden - som ska genomföras på prov årligen 2007-2009 - är en bra början på en nationellt och lokalt förbättrad kvalitetskontroll, men att verksamheten dels består av många mjuka värden som är svåra att kategorisera, dels att vissa av frågorna är trubbiga. Exempelvis sätts betyget för "Ledning" - där de gotländska resultaten varierar från 1,0 till 5,0 - enbart utifrån hur många anställda som finns underställda en chef. Det, menar Lena Lager, behöver inte alls påverka kvalitén på verksamheten.
Likaså kan det dåliga betyget för personaltätheten på många av öns serviceboenden förklaras med att de är seniorboenden, där en stor del av stödet är hemtjänst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!