Ny höghastighetsfärja ersätter gamla lillfärjan

HSC Gotlandia, den gamla lilla snabbfärjan, ersätts med en ny liten höghastighetsfärja.
Destination Gotlands nya båt byggs nu i Italien. Hon blir klar under våren och sätts i gotlandstrafik till sommaren.

Gotland2005-11-18 06:00
Vid gårdagens sammanträde sade Rikstrafikens styrelse ja till den nya snabbfärjan och gav generaldirektören uppdrag att skriva kontrakt. Beslutet är villkorat och förutsätter att Rikstrafikens budget inte drabbas av ytterligare kostnader för detta.
- Vi har förbundit oss att den nya snabbfärjan som sätts in i trafik inte ska kosta något extra för Rikstrafiken eller belasta staten ekonomiskt, säger Sten-Crister Forsberg, vd för Destination Gotland.

Byggs i Italien
Den nya höghastighetsfärjan byggs nu i Italien och hon beräknas bli klar under våren. Till sommaren ska den kunna sättas in i gotlandstrafiken och ersätter då den gamla lilla snabbfärjan HSC Gotlandia.
- Den nybyggda lilla färjan får tio procent större kapacitet i allt jämfört med den gamla, säger Sten-Crister Forsberg.
HSC Gotlandia har en längd på 122 meter, en bredd på 16 meter, den tar 700 passagerare och har plats för 145 personbilar.
Tidigare har funnits uppfattningen att Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert varit tveksam till att låta Destination Gotland ersätta HSC Gotlandia med en ny färja. Exempelvis har Företagarna Gotland, Svenskt näringsliv och LRF på Gotland uttalat sig i frågan i en gemensam skrivelse till Rikstrafikens styrelse.
- Den nya snabbfärjan blir större och modernare. Den kommer att ha högre kapacitet, bättre standard och större driftsäkerhet för trafiken.
- Den kommer också att innebära bättre ekonomi för avtalsparterna, noteras från de tre organisationerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!