Ny kampanjidé räddar veckan

Förra året gick medeltidsveckan med minus och stod inför en utmanande framtid. Arrangörerna befann sig i en ekonomisk kris då Regionen beslöt sig för att dra ned sitt bidrag till hälften.Svenska Spel som tidigare var huvudsponsor och bidrog med 400 000 kronor drog sig ur helt.

Gotland2011-08-08 04:00

Årets räddning har bestått av reklamplats för företag och privatpersoner. Marie Flemström, generalsekreterare för medeltidsveckan kom på idén tillsammans med Julia Bendelin, reklamare, att sälja timmar mot reklamplats.

Både företag och privatpersoner har kunnat köpa timmar för att bli beskyddare, och under våren har arrangörerna lyckats sälja 151 timmar av 183.

En timme kostar minst 1 250 kronor och en säkrad timme går på
6 250 kronor. För 100 000 kronor får man ett paket med större innehåll.

- Det blev en succé och vi har fått in 400 000 kronor, säger Marie Flemström.


Kansliet dyrast
Det är ändå en tight budget de har att röra sig med och hon hade önskat att den var större.

- Nu är det bara att köra så det ryker.

Vad är medeltidsveckans största kostnad?

- Det är att ha ett kansli som jobbar med detta på heltid så att veckan kan bli så proffsig som möjligt, säger Marie Flemström.

Kostnader har de koll på men något de inte kan kontrollera är intäkterna till alla föreställningar. Där är det vädret som styr mycket.

- Prognosen ser bättre och bättre ut så vi håller tummarna. Vecka 32 brukar bjuda på fint väder. Hopp är det sista som dör!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om