Ny kryssningskaj säkrar framtiden
Den nya kryssningskaj som planeras i Visby klarar att ta emot kryssningsfartygen under minst 95 procent av säsongen. Det visar de våg- och manöversimuleringar som gjorts av expertis.- Att kajen skulle klara att ta emot fartygen till 100 procent har vi aldrig trott på, men det här en ju en riktigt bra siffra, säger hamnchefen Mats Eriksson.
Port of Tallinn
Foto:
Simuleringarna har gjorts med hjälp av konsultföretaget SSPA i Göteborg i samarbete med visbylotsarna, Sjöfartsverket och Sjöfartsinspektionen. Man har studerat olika storlekar av kryssningsfartyg, allt från en bjässe som "Freedom of the Seas", som är 338 meter lång och medväldigt bra manövreringsförmåga, till en i Visby välbekant besökare, "Black Watch" som bara är 205 meter lång och med mera traditionell manövreringsystem med två propellrar och två roder.
Många tester
Man har också testat bland annat vindstyrkor, vindriktingar, angöringar under mörker. Och de två kajförslagen har klarat sig riktigt bra; det utanför yttre piren skulle kunna klara att ta emot fartygen upp till 95 procent av dagarna mellan maj och september, medan det andra alternativet utanför reningsverket skulle kunna ta emot något längre tid.
Det senare alternativet väntas bli dyrare än de 130-150 miljoner som beräknats för kajen utanför yttre vågbrytaren. Men å andra sidan skulle här kunna placeras två fartyg samtidigt.
- Men en en kaj utanför reningsverket behöver utredas ytterligare. Det är också frågan om logistik; vill vi ha in kryssningsgästerna med alla sina bussar till yttre vågbrytaren eller föredrar vi ta ta emot dem söder om hamnen. Det kommer ju att röra sig om långt fler personer mot vad vi hittills varit vana vid, mellan 3 000 och 3 500 passagerare per fartyg. Och man skall inte glömma besättningarna på kanske 1 000 man, säger Mats Eriksson.
Som i Tallinn
Mycket annat än väderförhållandena har studerats. Till exempel vågkraft, möjlighet att muddra, pollare för angöring,. typ av fendrar, belysning och andra anordningar på kajen. Mycket av den utrustningen måste plockas bort under vintern, kajerna är så utsatta för väder och vind.
De kajer som är tänkta har en kajlängd på 150 meter, alltså kortare än själva fartygen. Men kryssningsrederierna själva har i en enkät accepterat den längden liksom en kajhöjd på tre meter.
En liknande kryssningskaj har byggts i Tallinn som representanter får Gotlands kommun varit på plats för att studera. Den fungerar bra och har "bara" kostat runt 100 miljoner och tog endast tio månader att bygga. Men så har också förhållandet för bygget varit bättre än i Visby.
- Här räknar vi med att det behövs två sommarsäsonger för kajbygget, säger Mats Eriksson.
Nya miljökrav
Det har spekulerats om att Visby och hela Östersjön riskerar att förlora stora delar av den framtida kryssningstrafiken på grund av nya miljöregler från det internationella sjöfartsorganisationen IMO.
Svavelhalterna måste för Östersjöns del minskas radikalt om några år, från dagens 1,5 till endast 0,1 procent. Det skulle allvarligt kunna drabba kryssningstrafiken till Visby - och är det då vettigt att satsa på en ny kaj?
Men tekniske direktören Bertil Klintbom, hamnchefen Mats Eriksson och hamningenjören Per Hogenfält slår alla ifrån sig.
- Vi känner förstås redan till de här nya reglerna, och visst kan det på kort sikt bli en tillfällig svacka i kryssningstrafiken. Men vi bygger ju på lång sikt och då är en ny kaj en bra investering.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!