Ny lag ska främja patientsäkerheten

Den som behandlats fel i vården kan inte längre få saken prövad hos en fristående myndighet.Och disciplinåtgärderna erinran och varning tas bort för vårdpersonal som gjort fel.Det är en del av konsekvenserna av den nya patientsäkerhetslag som trädde i kraft vid årsskiftet.

Gotland2011-01-08 04:00

- Jag tycker att den nya lagen är bra och jag tror att den kommer att öka trycket på sjukvården att arbeta hårdare med patientsäkerheten, säger Lilian Edwards (M), vice ordförande i patientnämnden på Gotland och tidigare under flera år handläggare på nämndens kansli.

Tidigare har den som känt sig felbehandlad, fått skador i vården eller på annat sätt haft klagomål på vården kunnat vända sig till den fristående HSAN, hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.

Då kunde också personal i vården som gjort fel få en varning eller en erinran. Detta ersätts nu bland annat med en utökad möjlighet att rikta kritik och vidta åtgärder mot såväl vårdgivare som enskild hälso- och sjukvårdspersonal.

Möjligheten att föreskriva en prövotid och återkalla vårdpersonals legitimation utvidgas.


Till Socialstyrelsen
Sedan årsskiftet när den nya lagen trädde ikraft är det till Socialstyrelsen man som patient ska vända sig med sina klagomål. Nytt är också att man inte behöver anmäla en viss person i vården.

Den nya lagen fokuserar mer övergripande på situationer som innebär risker, inte på att leta enskilda syndabockar. Tankarna bakom lagen är att dåliga rutiner på ett sjukhus kan göra att en sjuksköterska gör ett misstag även om det inte är något fel på hennes eller hans yrkeskompetens. Och att det sällan beror på en person när något blir fel.


Säkrare vård
- Jag tror att man blir mer benägen att anmäla nu när man inte behöver namnge en enskild person, att det blir lättare för patienterna. Förhoppningsvis kommer det att leda till säkrare vård, säger Lilian Edwards.

Antalet som vänder sig till patientnämnden på Gotland ökar, och många av klagomålen handlar om dåligt bemötande.

- Det är ofta människor som känner att de inte blir trodda eller tagna på allvar. Och sådana klagomål är ju egentligen helt onödiga, de ska inte behöva finnas. Det är tillräckligt illa med alla vårdskador som är, säger Lilian Edwards.


Tydligt ansvar
Enligt den nya lagen om patientsäkerhet får vårdgivare ett tydligt ansvar att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och arbeta förebyggande för att förhindra vårdskador.

De får också en skyldighet att utreda händelser som lett till eller hade kunnat leda till en sådan skada.


Var kritisk
HSAN:s generaldirektör Aud Sjökvist riktade i somras stark kritik mot att prövningen av patienternas klagomål inte längre kommer att ske i ett oberoende organ, att beslut kommer att tas av tjänstemän - alltså utan medverkan av representanter för allmänheten - och att besluten inte kan överklagas.

Även en del patientorganisationer har uttryckt oro för att HSAN läggs ned, bland andra hjärt- och lungsjukas förening i Stockholms län.

Socialstyrelsen har försökt kartlägga hur stora problemen med bristande patientsäkerhet är. Man har kommit fram till att ungefär 100 000 personer varje år drabbas av skador i vården, skador som hade kunnat undvikas.

Närmare tio procent av alla skador som behandlas på våra sjukhus i landet har orsakats av vården, likadant är det på Visby lasarett.

Oftast handlar vårdskadorna om infektioner, att patienten fått fel läkemedel vid övergångar mellan vårdinstitutioner, fallskador och trycksår, enligt SKL, Sveriges kommuner och landsting, som räknar med att vårdskadorna på Gotland kostar över 30 miljoner kronor per år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om