– Som enade behöver konsumenterna inte bli förvirrade av olika nätverk, företag och varumärken, menar Riina Noodapera som sitter i styrelsen.
Bland de tjugo företagarna finns primärproducenter, förädlare, grossister, resturanger, offentliga mataktörer och gårdsbutiker.
– Näringen måste ta hand om sig själv. Vi vill inte ha någon som för vår talan som inte förstår oss.
Förra året var Gotland mathuvudstad och engagemanget bakom föreningen ser ett samband med uppmärksamheten.
– Det är klar att titeln driver en. Förra året startade vi Skördefestivalen och enade gotländska mataktörer kring den.
På festivalen har nämligen inte vanliga knallar och marknadsföretagare tillträde.
– Vi släpper inte in knallar från varsomhelst. Det är gotländska produkter och gotländska företagare.
Organisationen är inspirerade av Östergötland och deras samlade krafter. Där ökade 25 procent av försäljningen på inhemska produkter efter att en butiksmärkning infördes.
– Personligen tror jag att Gotlands produkter måste bli tydligare. Vi måste visa tydligare att det är hundra procent gotländskt.
Det har dock tagit föreningen ett år att bildas.
– Vi ville samlas under samma hatt och vi är många så det har tagit ett tag att komma överens.