Ny modell för service och marknadsföring

Välkommen till Gotland AB och Gotlands näringslivsservice AB.Det blir namnen på de regionala bolag som efter årsskiftet ska ta hand om marknadsföring och service för turister, hitflyttare och företagare.

Gotland2011-09-23 04:00

Efter att upphandlingen av dessa delar misslyckades i våras och efter att Gotlands turistförening upplöstes har det arbetats fram ett alternativ.

Regionstyrelsen beslutade i går hur den nya organisationen ska se ut.

- Vi kommer att dela upp och driva verksamheten i två egna bolag. Det ena blir ett helägt regionalt bolag, i det andra kommer vi att ge plats även för andra aktörer, förklarar regionstyrelsens ordförande Åke Svensson (S).


Service till företagare
Regionens bolag Gotlands industrihus AB ombildas till Gotlands näringslivs AB. Här samlas utöver de fastigheter som redan ligger i bolaget även alla kommersiella fastigheter, till exempel Visby Strand, Kallbadhuset och Björkanderska i Visby och dessutom den mark som regionen äger.

Företaget ska ta hand om marknadsföringen av Gotland som etableringsort och även stå för servicen till öns företagare.


Bas i Donnerska
Det andra företaget Välkommen till Gotland AB skapas genom en ombildning av Gotland City AB, bolaget som regionen tog över när turistföreningen försvann. Det bolaget får ansvar för marknadsföringen av Gotland som besöksmål och en plats att bo och leva på samt servicen till turister och de som vill flytta hit.

Båda bolagen ska finnas i Donnerska huset i Visby tillsammans med turistbyrån, Almi och eventuella andra aktörer.


Köp av tjänster
- I bolaget Välkommen till Gotland AB öppnar vi för delägarskap, i första hand hoppas vi att Tillväxt Gotland vill och kan bli en samarbetspartner, säger Svensson.

Vid årsskiftet lämnar Region Gotland styrelseplatsen i Tillväxt Gotland och bidragen till föreningen upphör efter tre år.

- Däremot kan vi tänka oss att köpa vissa tjänster av föreningen. Vi hoppas också på samarbete med andra aktörer för att bättre kunna samordna och förstärka servicen. Och i marknadsföringen av Gotland som destination vill vi samarbeta med bland andra Destination Gotland och Gotland Promotion, säger Åke Svensson

Gotlandshem får också i uppdrag att utveckla formerna för en boendeförmedling i samverkan med Välkommen till Gotland AB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om